امروز:7 اردیبهشت 1403

اولین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب “عمیق” ترین نمای جهان را نشان می دهد

پس از 14 سال توسعه و شش ماه کالیبراسیون، تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام آماده است تا مأموریت خود را برای کاوش در اعماق کیهان ما آغاز کند. روز دوشنبه، ناسا و رئیس جمهور جو بایدن اولین تصویر رنگی از تلسکوپ فضایی را به اشتراک گذاشتند که نگاهی به روزهای اولیه کیهان را به نمایش گذاشت.

به گفته ناسا، “اولین میدان عمیق وب” نشان دهنده واضح ترین و “عمیق ترین” تصویر از جهان دور تا به امروز است. آنچه می بینید تصویری از خوشه ای از کهکشان ها به نام SMACS 0723 است که 4.6 میلیارد سال پیش ظاهر شده اند. جرم ترکیبی همه کهکشان های تصویر شده به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می کند و اجرام آسمانی بسیار دورتر را که در پس زمینه دیده می شوند، بزرگ می کند. برخی از کهکشان‌ها ویژگی‌هایی دارند که تا به حال دیده نشده‌اند که اخترشناسان به زودی آن‌ها را مطالعه خواهند کرد تا درباره تاریخ جهان ما اطلاعات بیشتری کسب کنند. ناسا خاطرنشان می کند که اولین میدان عمیق وب نشان دهنده اولین نگاه ما به جهان نیست. تلسکوپ‌های مایکروویو مانند کاوشگر پس‌زمینه کیهانی (COBE) عکس‌های فوری نزدیک‌تر به بیگ بنگ را ثبت کردند، اما نمایی از ستاره‌ها و کهکشان‌ها مانند آنچه که توسط وب گرفته شد، ارائه نکردند.

“آقای. رئیس‌جمهور، اگر یک دانه شن را روی نوک انگشت خود در طول بازو نگه دارید، این بخشی از جهان است که شما می‌بینید.» “فقط یک ذره کوچک از جهان.”

رسیدن به این لحظه تاریخی راه طولانی برای ناسا بوده است. هنگامی که JWST برای اولین بار اعلام شد، برنامه آژانس این بود که تلسکوپ را در سال 2007 به فضا پرتاب کند. پس از طراحی مجدد در سال 2005، ناسا سرانجام کار روی پروژه را در سال 2016 به پایان رساند و گفت که فضاپیما تا سال 2018 آماده پرتاب خواهد بود. در سال 2019، ناسا تکمیل کرد. مونتاژ تلسکوپ، اما پس از آن همه گیری رخ داد، که منجر به تاخیرهای بیشتر در آزمایش و حمل و نقل شد. در مجموع، این تاخیرها در نهایت منجر به هزینه پروژه JWST 10 میلیارد دلاری شد.

تصمیم ناسا برای نام گذاری پیشرفته ترین تلسکوپ فضایی خود به نام جیمز وب، مدیر سابق آژانس، نیز منبع بحث و جدل بوده است. قبل از اینکه وب بر برنامه‌های مرکوری، جمینی و آپولو اولیه در ناسا نظارت داشته باشد، در زمانی که آژانس صدها پرسنل همجنس‌گرا و همجنس‌گرا را اخراج کرد، در وزارت خارجه آمریکا کار می‌کرد. در ماه سپتامبر، ناسا اعلام کرد که نام JWST را تغییر نخواهد داد.

تصویری که بایدن امروز به اشتراک گذاشت تنها اولین عکس از تعداد انگشت شماری عکسی است که ناسا قصد دارد در این هفته از JWST به اشتراک بگذارد. بقیه فهرست اولیه فردا صبح در ساعت 9:45 عصر به وقت شرقی، زمانی که ناسا میزبان کنفرانس مطبوعاتی با رهبری وب است، خواهد رسید. پوشش زنده این رویداد از ساعت 10:30 صبح به وقت شرقی در تلویزیون ناسا، یوتیوب، توییتر و توییچ آغاز می شود.

اشتراک گذاری