امروز:8 اردیبهشت 1403

تصویر جدید اورانوس تلسکوپ وب، شبیه دریچه ای به بعد دیگر است

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) مراسمی برای جشن گرفتن دومین سالگرد پرتاب خود دارد. ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) که این فضاپیما را در کنار آژانس فضایی کانادا (CSA) اداره می‌کنند، اخیراً تصویری از سیاره یخی اورانوس به اشتراک گذاشته‌اند. این تصویر که شبیه یک سنگ مرمر آبی درخشان است که در اقیانوس سیاه موج می زند، از فیلترهای فروسرخ تلسکوپ عبور داده شد تا طول موج هایی را که مسافران فضایی آینده با چشم غیر مسلح نمی بینند، ثبت کند.

در مقایسه با تصاویر کلی اورانوس که توسط وویجر 2 در دهه 1980 گرفته شد، تلسکوپ وب تصویر واضح تری ارائه می دهد. حسگرهای این فضاپیما با گرفتن نور در طیف مادون قرمز، «دنیای یخی عجیب و پویا پر از ویژگی‌های هیجان‌انگیز و جوی» را نشان می‌دهند، همانطور که تیم عامل تلسکوپ آن را توصیف کرد.

تصویر JWST حلقه‌های سیاره‌ای را که سیاره را احاطه کرده‌اند، از جمله «حلقه زتای گریزان»، ضعیف‌ترین و پراکنده‌ترین درونی اورانوس را نشان می‌دهد. همچنین می توانید کلاهک ابر قطب شمال آن، حباب سفید نزدیک مرکز را بگیرید.

این تصویر همچنین 14 قمر از 27 قمر اورانوس را به تصویر می‌کشد که در عکس بالا نشان داده شده است. در میان اجسام در حال چرخش (بیشتر به نام شکسپیر) می توان به اوبرون، تیتانیا، آمبریل، ژولیت، پردیتا، روزالیند، پوک، بلیندا، دزدمونا، کرسیدا، آریل، میراندا، بیانکا و پورتیا اشاره کرد.

عکس JWST از چهار فیلتر NIRCam استفاده می کند که جزئیات را در طیف مادون قرمز نزدیک نشان می دهد. اینها عبارتند از F140M (آبی)، F210M (فیروزه ای)، F300M (زرد) و F460M (نارنجی). تصویری که ناسا در اوایل سال جاری به اشتراک گذاشته بود، اورانوس را تنها در دو فیلتر (آبی و نارنجی) نشان می‌داد که در نتیجه نمای بدوی‌تری از غول یخی به نمایش گذاشت.

وقتی صحبت از یخ شد، اورانوس از یخ زیادی برخوردار است. این سیاره در سمت خود در حدود 98 درجه می چرخد و طرف مقابل سیاره را در سرمای شدید و تاریکی برای یک چهارم سال اورانایی فرو می برد. اوه، و از آنجایی که سال‌های اورانی حدود 84 سال زمینی طول می‌کشد، این بدان معناست که طبق تقویم ما، قسمت تاریک سیاره از زمستان 21 ساله‌ای غم‌انگیز برخوردار است.

ستاره شناسان بر این باورند که تصاویر تلسکوپ وب به آنها کمک می کند تا اورانوس، به ویژه حلقه زتا، را برای ماموریت های آینده بهتر درک کنند. آن‌ها همچنین این تصاویر را به‌عنوان نماینده‌ای برای اطلاع از نزدیک به 2000 سیاره فراخورشیدی مستند در سایر منظومه‌های خورشیدی می‌بینند که ویژگی‌های مشترکی با همسایه حلقه‌دار و یخی ما دارند.

اشتراک گذاری