امروز:6 مرداد 1403

Blue Origin پس از یک وقفه طولانی دوباره با موفقیت گردشگران را به لبه فضا می فرستد

Blue Origin به بازی گردشگری فضایی بازگشته است. شرکت پروازهای فضایی جف بزوس امروز صبح با موفقیت شش مشتری پولی خود را به لبه فضا و بازگشت پرواز داد و وقفه تقریباً دو ساله خود را از مأموریت‌های خدمه شکست. این هفتمین سفر Blue Origin با انسان بود. این ماموریت – یک گردش سریع برای عبور از خط کارمان یا مرز فضا، در حدود 62 مایلی بالای زمین – کمی بعد از ساعت 10:30 صبح به وقت شرقی از سایت پرتاب یک شرکت در غرب تگزاس بلند شد.

شش نفر داخل کپسول خدمه نیو شپرد شامل اد دوایت 90 ساله، کاپیتان سابق نیروی هوایی بود که اولین کاندیدای فضانورد سیاهپوست بود که برای برنامه آموزشی در سال 1961 انتخاب شد. او دوره آموزشی را گذراند اما در نهایت نشد. برای سپاه فضانوردان ناسا انتخاب شد و تا کنون هرگز به فضا نرسیده است. میسون آنجل، سیلوین چیرون، کنت ال هس، کارول شالر و گوپی توتاکورا نیز در این کشتی حضور داشتند. آنها توانستند برای مدت کوتاهی کمربندهای ایمنی خود را باز کنند و جاذبه صفر را تجربه کنند.

خدمه حدود 10 دقیقه پس از پرتاب به سلامت بر روی زمین فرود آمدند. یکی از سه چتر نجات این کپسول در سفر برگشت به درستی مستقر نشد، اما این مشکلی برای تاچ داون آن به وجود نیاورد، به دلیل وجود اضافه کاری در سیستم که دقیقاً چنین شرایطی را ایجاد می کند.

این همچنین بیست و پنجمین ماموریت موشک نیو شپرد بود. این هواپیما آخرین بار در آگوست 2022 با یک خدمه پرواز کرد، اما در ماه بعد در حین پرتاب محموله در نازل موتور خود دچار نقص ساختاری شد و تا دسامبر 2023 دیگر اصلاً پرواز نکرد. سپس با یک ماموریت بار دیگر به پرواز بازگشت. پرتاب امروز برای اولین بار در دو سال اخیر با مسافران انسانی انجام می شود.

اشتراک گذاری