امروز:8 اردیبهشت 1403

تصاویر تلسکوپ وب، نمایی بی سابقه و “آشوب” از مرکز کهکشان ما را نشان می دهد.

تلسکوپ جیمز وب با تصاویری زیباتر بازگشته است. این بار، تلسکوپ به مرکز کهکشان راه شیری نگاه کرد و با «جزئیات بی‌سابقه»، نوری را به متراکم‌ترین بخش محیط اطراف ما تاباند. به طور خاص، این تصاویر از منطقه ستاره‌زایی به نام Sagittarius C یا به اختصار Sgr C گرفته شده‌اند.

این منطقه حدود 300 سال نوری از سیاهچاله کلان کهکشان، کمان A، و بیش از 25000 سال نوری از سنگ آبی کوچکی به نام زمین فاصله دارد. در مجموع، این منطقه دارای بیش از 500000 ستاره و خوشه های مختلف از پیش ستاره هاست که ستارگانی هستند که هنوز در حال شکل گیری و افزایش جرم هستند. نتیجه نهایی؟ ابری خیره‌کننده از هرج و مرج، به‌ویژه زمانی که با منطقه فضایی ما مقایسه می‌شود، که در مقایسه کاملاً پراکنده است.

همانطور که توسط استاد دانشگاه ویرجینیا، جاناتان تان، که به تیم رصد کمک کرد، گفت: در واقع، مرکز کهکشانی “افراطی ترین محیط” در کهکشان راه شیری است. به لطف قدرت تلسکوپ وب تاکنون هیچ داده ای در این منطقه با این “سطح وضوح و حساسیت” وجود نداشته است.

در مرکز همه چیز یک پیش ستاره عظیم قرار دارد که بیش از 30 برابر خورشید وزن دارد. این در واقع باعث می‌شود که منطقه کمتر از آنچه که هست پرجمعیت به نظر برسد، زیرا این جرم خورشیدی نور را از پشت خود مسدود می‌کند، بنابراین حتی وب نمی‌تواند همه ستاره‌های منطقه را ببیند. بنابراین آنچه شما به آن نگاه می کنید یک تخمین محافظه کارانه از شلوغی این منطقه است. این مانند میدان تایمز فضا است، فقط بدون رستوران Guy Fieri (در حال حاضر).

داده های ارائه شده توسط این تصاویر به محققان این امکان را می دهد که نظریه های فعلی شکل گیری ستاره ها را در “سخت ترین آزمایش خود” قرار دهند. برای این منظور، ابزار Webb’s NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) تصاویر منتشر شده در مقیاس بزرگ از هیدروژن یونیزه شده، آبی در سمت پایین تصویر را ثبت کرد. این احتمالاً نتیجه ستارگان جوان و پرجرم است که فوتون‌های پرانرژی آزاد می‌کنند، اما وسعت وسیع این منطقه برای محققان غافلگیرکننده بود و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

محقق اصلی تیم رصد، ساموئل کرو، گفت که تحقیقات انجام شده توسط این تصاویر و تصاویر آتی به دانشمندان اجازه می دهد تا ماهیت ستارگان پرجرم را که شبیه به “یادگیری داستان منشأ بیشتر کیهان” است، درک کنند.

واضح است که این اولین تصویر جالبی نیست که توسط تلسکوپ جیمز وب تولید شده است. ما ستارگانی را دیده‌ایم که در صورت فلکی باکره متولد شده‌اند، آب در اطراف یک دنباله‌دار در کمربند اصلی سیارک‌ها و منظره‌ای نسبتاً ناخوشایند از ستون‌های آفرینش، و غیره. چیزهایی دیده شده است که شما مردم باور نمی کنید و خوشبختانه، به دلیل اینترنت و به دلیل اینکه وب هنوز آنجاست، همه چیز مانند اشک زیر باران از بین نخواهد رفت.

اشتراک گذاری