امروز:8 اردیبهشت 1403

بیشتر کارکنان OpenAI تهدید می‌کنند که اگر هیئت مدیره استعفا ندهد و سام آلتمن به عنوان مدیرعامل بازنگردد، استعفا خواهند داد.

هرج و مرج OpenAI در صبح روز دوشنبه چرخش دیگری به خود گرفت زیرا بیشتر کارکنان شرکت تهدید کردند که اگر هیئت مدیره استعفا ندهند و مدیر عامل سابق سام آلتمن و رئیس سابق رئیس جمهور گرگ براکمن را بازگردانند، از کار کنار می روند. به گفته Wired و Kara Swisher، حدود 500 کارمند – از جمله چندین مدیر – در ابتدا نامه را امضا کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تا بعد از ظهر دوشنبه، تعداد امضاکنندگان به بیش از 700 نفر افزایش یافت. این تقریباً تمام تقریباً 770 کارمند شرکت است. چند تن از کارکنان، از جمله مدیر فنی میرا موراتی (که پست اصلی شرکت را به طور موقت برای کمتر از یک آخر هفته بر عهده داشت)، در اوایل دوشنبه در روز X نوشتند که “OpenAI بدون افرادش چیزی نیست.”

نامه به هیئت مدیره آخرین پیشرفت در مجموعه رویدادهایی است که از بعد از ظهر جمعه، زمانی که هیئت مدیره OpenAI آلتمن را اخراج کرد، آغاز شد. هیئت مدیره ادعا کرد که آلتمن “به طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادق نبوده و مانع از توانایی آن در انجام مسئولیت هایش شده است.” به این ترتیب، هیئت مدیره احساس کرد که دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد. براکمن روز جمعه در ایمیلی به کارکنان OpenAI گفت که “بر اساس اخبار امروز” از ریاست استعفا می دهد.

براد لایت کپ، مدیر عملیاتی، بعداً در یک یادداشت داخلی فاش شده گفت که آلتمن به دلیل “قطعات در ارتباطات” اخراج شده است، نه “تخلف یا هر چیزی که مربوط به اقدامات مالی، تجاری، ایمنی، یا امنیت/حریم خصوصی ما باشد.”

آلتمن و براکمن در آخر هفته با هیئت مدیره OpenAI در تلاش برای بازگرداندن مشاغل خود گفتگوهای سختی انجام دادند. اما آن بحث ها به نفع مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سابق نتیجه نداد. اواخر یکشنبه شب مشخص شد که هیئت مدیره در عوض امت شیر، مدیرعامل سابق توییچ را به عنوان مدیر اجرایی موقت OpenAI استخدام کرده است.

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم دیگر در اواخر یکشنبه/اوایل صبح دوشنبه رخ داد، زیرا مایکروسافت آلتمن، براکمن و چند تن از همکاران سابق OpenAI خود را برای سرپرستی یک تیم تحقیقاتی جدید و پیشرفته هوش مصنوعی استخدام کرد. مایکروسافت بزرگترین سرمایه گذار OpenAI است و از فناوری این شرکت برای کمک به تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Copilot استفاده می کند. بر اساس گزارش ها، خبر اخراج آلتمن مایکروسافت را غافلگیر کرد. با وجود اینکه پیشنهادهایی مبنی بر اینکه ساتیا نادلا به طور موثر OpenAI را به دست آورده است، وجود داشت، مدیر عامل مایکروسافت گفت که شرکت او “به مشارکت ما با OpenAI متعهد است.”

اگرچه نادلا می‌گوید آلتمن، براکمن و دیگران اکنون به ظاهر موقعیت‌های جدیدی در مایکروسافت دارند، اما ممکن است هنوز کار تمام نشده باشد. به گفته The Verge، اگر هیئت مدیره کنار برود، ممکن است آلتمن و براکمن همچنان شغل خود را در OpenAI بازگردانند.

اگر آلتمن و براکمن به OpenAI بازنگردند، صدها کارمند ممکن است در نهایت به آنها در مایکروسافت بپیوندند. کارکنان OpenAI در نامه خود هیئت مدیره را به اقدام علیه بهترین منافع شرکت متهم کردند.

در این نامه آمده است: “اقدامات شما آشکار کرده است که شما قادر به نظارت بر OpenAI نیستید. ما نمی توانیم برای یا با افرادی کار کنیم که فاقد صلاحیت، قضاوت و مراقبت از ماموریت و کارمندان ما هستند.” “ما امضاکنندگان زیر، ممکن است تصمیم بگیریم از OpenAI استعفا دهیم و به زیرمجموعه مایکروسافت که به تازگی اعلام شده توسط سام آلتمن و گرگ براکمن اداره می شود بپیوندیم. مایکروسافت به ما اطمینان داده است که در صورت انتخاب برای پیوستن، موقعیت هایی برای همه کارکنان OpenAI در این شرکت تابعه جدید وجود دارد. ما این اقدام را فوراً انجام خواهد داد، مگر اینکه همه اعضای فعلی هیئت مدیره استعفا دهند و هیئت مدیره دو مدیر اصلی مستقل جدید مانند برت تیلور و ویل هرد را منصوب کند و سام آلتمن و گرگ براکمن را به سمت خود بازگرداند.

ایلیا سوتسکور، یکی از اعضای هیئت مدیره OpenAI و دانشمند ارشد شرکت، ظاهراً شخصی بود که کودتا علیه آلتمن را هماهنگ کرد. با این حال، Sutskever اکنون از “شرکت من در اقدامات هیئت مدیره” ابراز پشیمانی کرده و متعهد شده است که “هر کاری از دستم بر می آید برای اتحاد مجدد شرکت انجام دهد.” Sutskever یکی از صدها امضاکننده نامه است.

اشتراک گذاری