امروز:6 مرداد 1403

استارلاینر بوئینگ این هفته دو شانس دیگر برای انجام اولین پرواز خدمه خود دارد

پس از اینکه پرتاب دیروز اولین ماموریت استارلاینر خدمه دار پاک شد، ناسا، بوئینگ و ULA تصمیم گرفتند چند روز منتظر بمانند تا تلاش دیگری انجام دهند. استارلاینر قرار بود بعدازظهر شنبه پس از یک سری تأخیرها سرانجام از پرواز خارج شود، اما این تلاش به دلیل مشکل در آخرین لحظه با یک سیستم کامپیوتری زمینی که نقش کلیدی در پرتاب موشک ایفا می کند، متوقف شد. در حالی که ناسا و شرکا در مورد احتمال پرواز امروز پس از ارزیابی خود از این موضوع بحث کردند، آنها تصمیم گرفتند تا فرصت های بعدی، یا در 5 یا 6 ژوئن، متوقف شوند.

پرتاب روز شنبه به دلیل مشکلی در خود سفینه استارلاینر پاک نشد، بلکه به این دلیل که به دلیل ناشناخته‌ای توسط توالی‌سنج پرتاب زمینی، توقف خودکار صادر شد. در یک کنفرانس مطبوعاتی بعداً در روز شنبه، توری برونو، رئیس و مدیر عامل ULA توضیح داد که در راستی‌آزمایی افزونگی ترتیب‌دهنده راه‌اندازی با مشکل مواجه شد. برونو گفت که سه کامپیوتر بزرگ در این سیستم وجود دارد که همه آنها یکسان هستند، بنابراین “سه گانه زائد” است. در طول بررسی سلامت سیستم در دقایقی قبل از راه‌اندازی، یکی از رایانه‌ها به کندی بالا آمد و باعث توقف خودکار شد.

ناسا اعلام کرد که تصمیم به صرف نظر از تلاش برای پرتاب امروز به منظور “دادن زمان اضافی به تیم برای ارزیابی مشکل تجهیزات پشتیبانی زمینی” گرفته شده است. پنجره پرتاب دوباره در 5 ژوئن باز می شود، اما هنوز زمان بلند شدن هدف اعلام نشده است. ArsTechnica گزارش می دهد که اگر Starliner تا 6 ژوئن پرواز نکند، حداقل 10 روز دیگر عقب می نشیند، زیرا تیم ULA باید باتری های موشک Atlas V را تعویض کند.

اشتراک گذاری