امروز:8 تیر 1403

AMD از پردازنده های Ryzen AI 300 برای لپ تاپ های Copilot+ رونمایی کرد

ابتکار مایکروسافت Copilot+ برای رایانه‌های شخصی با هوش مصنوعی فوق‌شارژ در Computex 2024 بیشتر به واقعیت تبدیل می‌شود. امروز AMD پلتفرم‌های تراشه اصلی بعدی خود را معرفی کرد، Ryzen AI 300 برای نوت‌بوک‌ها و Ryzen 9000 برای رایانه‌های رومیزی، که به ترتیب عملکرد هوش مصنوعی لپ‌تاپ قوی‌تر و بازی‌های سریع را هدف قرار می‌دهند. روی دسکتاپ قابل ذکر است، تراشه‌های Ryzen AI 300 دارای یک واحد پردازش عصبی (NPU) اصلاح‌شده با 50 TOPS (عملیات ترا در ثانیه) عملکرد هوش مصنوعی هستند که بیش از سه برابر سخت‌افزار لپ‌تاپ قبلی AMD است. در همین حال، طبق گزارش‌ها، پردازنده‌های دسکتاپ جدید از نظر عملکرد کلی 16 درصد سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود هستند.

نکته کلیدی از این اعلامیه ها این است که کوالکام دیگر تنها شرکتی نیست که می تواند از سخت افزار سریع هوش مصنوعی برای رایانه های شخصی Copilot+ خوشحال باشد. این ابتکار که مایکروسافت چند هفته پیش از آن رونمایی کرد، یک استاندارد مشخصات پایه جدیدی را برای رایانه های شخصی هوش مصنوعی تعیین می کند. رایانه های شخصی Copilot+ برای واجد شرایط بودن به عنوان نوت بوک Copilot+ به NPU با حداقل 40 TOPS عملکرد هوش مصنوعی، 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD نیاز دارند. مایکروسافت همچنین عمر باتری طولانی‌تری را با این ابتکار عمل کرد، اما مشخص نیست که آیا تراشه‌های Ryzen AI 300 می‌توانند بیش از بیست ساعت گزارش شده از آخرین پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام را لمس کنند یا خیر. (ما همچنین انتظار داریم اینتل با جزئیات بیشتر در مورد تراشه های Lunar Lake Copilot+ خود در اواخر امروز در Computex پاسخ دهد.)

تا کنون، تراشه‌های لپ‌تاپ جدید AMD شامل دو مدل می‌شوند: 12 هسته‌ای Ryzen AI 9 HX 370، و 10 هسته‌ای AI 9 365. طبق معمول، انتظار داریم که این شرکت در سال آینده خط تولید خود را با سطح متوسط ​​تکمیل کند. و پیشنهادات پایین تر هر دو تراشه Ryzen AI 9 به حداکثر سرعت بوست 5 گیگاهرتز می رسند و همچنین دارای گرافیک داخلی RDNA 3.5 Radeon 890M و 880M هستند. طبق بنچمارک های AMD، Ryzen AI 9 HX 370 98 درصد سریعتر از تراشه M3 اپل در Blender است و 73 درصد سریعتر از Core Ultra 185H اینتل است. (شایان ذکر است که این شرکت سخت افزار خود را با 32 گیگابایت رم در مقابل سیستم های اپل و اینتل با 16 گیگابایت رم آزمایش کرده است.


دانی وولیگروسکی، مدیر ارشد بازاریابی فنی پردازنده، در یک نشست رسانه ای گفت که قدرت هر دو تراشه Ryzen AI 300 و Ryzen 9000 معماری Zen 5 AMD است که یک “به روز رسانی گسترده” برای این شرکت است. او ادعا می کند که پیش بینی شاخه بهتری را ارائه می دهد (که به دقت و تأخیر کمک می کند)، توان کلی بالاتر و پهنای باند دستورالعمل تا دو برابر بهتر است. برای کاربران معمولی، این بدان معناست که می‌توانید انتظار داشته باشید که سیستم‌های Zen 5 کمی پاسخگوتر باشند و برای مدیریت بارهای داده بزرگ آماده باشند.


در حالی که تراشه های هوش مصنوعی جدید AMD ستاره نمایش هستند، این شرکت کاربران دسکتاپ را پشت سر نمی گذارد. تراشه‌های جدید Ryzen 9000 با 16 هسته Ryzen 9 9950X، که نزدیک به رویای 6 گیگاهرتز با سرعت تقویت 5.7 گیگاهرتز است، برتری دارند. با این حال، این جانوری تشنه قدرت است، به 170 وات نیاز دارد، بنابراین افراد سخت‌افزار منطقی‌تر ممکن است بخواهند Ryzen 9 9900X (120W TDP) یا Ryzen 7 9700X (65W) هشت هسته‌ای را انتخاب کنند. این تراشه‌های جدید شامل NPU‌هایی مانند Ryzen 8000G نمی‌شوند، اما در این مرحله، گیمرها و کاربران رایانه‌های شخصی خواستار می‌توانند به قدرت محاسباتی خام پردازنده‌های دسکتاپ و پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند بسنده کنند. (انویدیا همچنین در تلاش است تا برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی را با پردازنده‌های گرافیکی RTX خود تقویت کند، که از نیاز به NPU مستقل اجتناب می‌کند.)

در کنار این تراشه های دسکتاپ جدید، AMD از چیپست های X870E و X870 AM5 نیز رونمایی می کند. آنها شامل ویژگی های رایانه شخصی نسل بعدی هستند که انتظار دارید، از جمله PCIe 5، USB4، WiFi 7 و DDR5. برای سخت‌افزار قدیمی‌تر AM4، AMD همچنین از 16 هسته Ryzen 9 5900XT و هشت هسته Ryzen 7 5800XT رونمایی کرد که هر دو می‌توانند به سرعت ۴.۸ گیگاهرتز برسند.

ما هنوز منتظر جزئیات قیمت سخت افزار جدید AMD هستیم، اما این شرکت می گوید که می توانیم انتظار داشته باشیم که سیستم های Ryzen AI 300 و تراشه های Ryzen 9000 را در ماه جولای ببینیم. این لپ‌تاپ‌های جدید شامل ASUS ZenBook S 16 و Zephyrus G16 و همچنین MSI Stealth A16 AI+ هستند.

اشتراک گذاری