امروز:8 اردیبهشت 1403

OSIRIS-REx ناسا با موفقیت نمونه های سیارکی را به زمین بازگرداند

ماموریت هفت ساله OSIRIS-REx ناسا برای جمع آوری سنگ ها و غبار از یک سیارک نزدیک به زمین کامل شد. کپسول حاوی نمونه های نهایی در صبح روز 24 سپتامبر به زمین بازگشت و در ساعت 10:52 صبح به وقت شرقی در بیابان در محدوده آزمایش و تمرین وزارت دفاع یوتا فرود آمد.

این دستگاه حدود 250 گرم مواد را از یک سیارک غنی از کربن به نام “بنو” جمع آوری کرد، که ناسا می گوید میزبان برخی از قدیمی ترین سنگ های منظومه شمسی است. این نمونه اطلاعات بیشتری در مورد اجزای سازنده ساختار سیاره ای در 4.5 میلیارد سال پیش به دانشمندان می دهد.

از آنجایی که سیارک ها به عنوان “کپسول های زمان” طبیعی در نظر گرفته می شوند – به دلیل تغییر اندک آنها در طول زمان – آنها می توانند دریچه ای به ترکیب شیمیایی منظومه شمسی اولیه ما در اختیار محققان قرار دهند و تعیین کنند که آیا بننو مولکول های آلی موجود در آن را حمل می کند یا خیر. زندگی اکنون که نمونه‌ها در دست دانشمندان ناسا هستند، این آژانس می‌گوید که محققان این مجموعه را فهرست‌بندی کرده و تجزیه و تحلیل عمیقی را در دو سال آینده انجام خواهند داد.

ماموریت ناسا در سپتامبر 2016 آغاز شد و از کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد. کمی بیش از یک سال طول کشید تا پرواز خود را از زمین انجام دهد تا اینکه 15 ماه بعد در دسامبر 2018 به سیارک بننو رسید. در 20 اکتبر 2022، کاوشگر با موفقیت نمونه هایی از بننو گرفت و سفر خود را به زمین در 10 می 2021 آغاز کرد. در 24 سپتامبر، The Origins، Spectral Interpretation، Resource Identification، Security-Regolith Explorer (نام کامل OSIRIS-REx) 3.9 میلیارد مایل را طی کرده بود.

در حالی که OSIRIS-REx ناسا اولین تلاشی نیست که یک آژانس فضایی برای تحویل یک نمونه سیارکی به زمین انجام داده است، تحویل این ماموریت بیشترین حجم نمونه را دارد. تخمین زده می شود که نمونه Bennu حدود نیم پوند ماده سنگی را از سطح سیارک نگه می دارد. در همین راستا، ماموریت هایابوسا آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) ذرات را از یک سیارک به نام Itokawa تحویل داد و در یک ماموریت ثانویه، حدود 5 گرم از سیارک دیگری را که ریوگو در سال 2021 ابداع کرد، به ارمغان آورد. آژانس ژاپن 10 درصد از نمونه های خود را با آنها به اشتراک گذاشت. ناسا در آن زمان انتظار می رود ناسا درصد کمی از نمونه های OSIRIS-REx خود را از Bennu با JAXA به اشتراک بگذارد.

در حالی که نمونه به خشکی رسید، فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا در فضا باقی ماند. اکنون مأموریت جدیدی را برای کاوش یک سیارک نزدیک به زمین دیگر به نام آپوفیس آغاز کرده است که ناسا می گوید قطر آن تقریباً 1200 فوت (تقریباً 370 متر) است و در سال 2029 به فاصله 20000 مایلی زمین خواهد رسید.

پروژه جدید، موسوم به OSIRIS-APophis EXplorer (OSIRIS-APEX)، تغییرات سیارکی را که کارشناسان معتقد بودند در سال 2004 2.7 درصد احتمال برخورد با زمین را داشت، بررسی خواهد کرد. رانشگرهای گازی این فضاپیما تلاش خواهند کرد تا گرد و غبار و سنگ‌های کوچک را روی سطح آپوفیس و زیر آن از بین ببرند و به کارشناسان داده‌هایی در مورد چگونگی تأثیر نزدیکی سیارک به زمین بر مدار، سرعت چرخش و ترکیب سطح آن ارائه می‌دهند.

اشتراک گذاری