امروز:9 فروردین 1403

آزمایش برخورد سیارک DART ناسا ردی به طول بیش از 6000 مایل بر جای گذاشت

آزمایش موفقیت آمیز برخورد سیارک ناسا ظاهراً آشفتگی زیبایی ایجاد کرد. همانطور که آسوشیتدپرس گزارش می دهد، اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ تحقیقاتی اخترفیزیک جنوبی (SOAR) در شیلی تصویری را ثبت کرده اند که نشان می دهد برخورد DART با دیمورفوس ردی از غبار و دیگر زباله ها به طول بیش از 6000 مایل بر جای گذاشته است. فضاپیما به تنهایی مسئول نبود – بلکه فشار تشعشع خورشید مواد را مانند دم دنباله دار دور می کرد.

به گفته محققان این مسیر تنها به احتمال زیاد بزرگتر می شود. در نهایت باید به جایی کشیده شود که جریان غبار تقریباً از ذرات معمولی شناور در منظومه شمسی قابل تشخیص نباشد. ناسا برای کاوشگرها و کاوشگران آینده دردسر ایجاد نکرد. آژانس فضایی دیمورفوس (ماهی از سیارک دیدیموس) را انتخاب کرد زیرا سقوط عمدی خطری برای زمین محسوب نمی‌شود.

البته این گرفتن چیزی فراتر از به دست آوردن یک عکس فوری بود. دانشمندان از داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از SOAR، شبکه رصدخانه رویدادهای نجومی و دیگر ناظران برای درک بیشتر در مورد برخورد و خود دیمورفوس استفاده خواهند کرد. آنها میزان و سرعت مواد پرتاب شده از سیارک را تعیین می کنند و اینکه آیا DART تکه های بزرگی از زباله یا غبار ریز را تولید می کند یا خیر. اینها به درک اینکه چگونه فضاپیماها می توانند مدار یک سیارک را تغییر دهند و به طور بالقوه دفاع زمین در برابر سنگ های کیهانی را بهبود بخشند، کمک خواهند کرد.

اشتراک گذاری