امروز:9 فروردین 1403

ناسا تصاویر خیره کننده تری را از تلسکوپ جیمز وب فاش کرد + تصاویر از نزدیک ترین ها به بیگ بنگ

ناسا از اولین دسته از تصاویر تمام رنگی که تلسکوپ فضایی جیمز وب به زمین ارسال کرده است، رونمایی کرد. ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا و موسسه علمی تلسکوپ فضایی اهداف اولیه را برای نشان دادن قابلیت های JWST تعیین کردند. آنها شامل سحابی کارینا، حلقه جنوبی، SMACS 0723، WASP-96b و کوئینتت استفان هستند.

اولین تصویری که امروز فاش شد، از سحابی حلقه جنوبی بود که حدود 2500 سال نوری از ما فاصله دارد و توسط دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) JWST گرفته شد. ناسا می گوید این تلسکوپ قادر است گاز و غبار یک ستاره در حال مرگ را با “جزئیات بی سابقه” رصد کند – بسیار بیشتر از چیزی که هابل در سال 1998 توانست ثبت کند. تصویر سمت چپ توسط NIRCam گرفته شده است.

سحابی حلقه جنوبی که توسط NIRCam JWST (در سمت چپ) و ابزارهای MIRI گرفته شده است. NASA، ESA، CSA و STScI

ناسا می گوید ستاره در حال مرگ در مرکز تصویر هزاران سال است که گاز و غبار را در همه جهات دفع می کند. رصدخانه توانست برای اولین بار نشان دهد که غبار پوشیده شده است. آژانس اشاره می‌کند که JWST به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از این سحابی‌های سیاره‌ای پیدا کنند، که سیاره نیستند، بلکه در عوض «ابرهای گاز و غبار بیرون رانده شده توسط ستاره‌های در حال مرگ» هستند.

مرحله بعدی نگاهی به Quintet استفان بود، گروهی از کهکشان‌ها در صورت فلکی پگاسوس در فاصله تقریباً 290 میلیون سال نوری از ما. ناسا گفت، چهار کهکشان از پنج کهکشان در حین حرکت با یکدیگر برخورد می‌کنند و «در یک رقص گرانشی یکدیگر را می‌کشند و کشیده می‌شوند».

با بیش از 150 میلیون پیکسل، تصویر Quintet Stephan بزرگترین تصویری است که JWST تا به امروز گرفته است (شما می توانید آن را با جزئیات کامل در وب سایت ناسا مشاهده کنید). تصویر از حدود 1000 فایل تصویری جمع آوری شده است. این تصویر ناحیه ای از آسمان را پوشش می دهد که برابر با یک پنجم قطر ماه است که از زمین دیده می شود.

پنج نفری استفان که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است. NASA، ESA، CSA و STScI

تصویر نهایی JWST که امروز فاش شد نیز شگفت‌انگیز است. این “صخره های کیهانی” سحابی کارینا را به تصویر می کشد که حدود 7600 سال نوری از ما فاصله دارد و دارای ستارگانی است که چندین برابر بزرگتر از خورشید هستند. JWST توانست از میان پرده‌ای از غبار و گاز نگاه کند تا چند ستاره کوچک را که تا به حال قابل مشاهده نبودند، مشاهده کند. این تلسکوپ به ما نگاهی نادر به ستاره‌ها در مراحل اولیه شکل‌گیریشان می‌دهد، دوره‌ای بین 50000 تا 100000 سال برای یک ستاره. در کنار، بلندترین قله های این صخره ها حدود هفت سال نوری ارتفاع دارند. این تنها 42 تریلیون مایل یا بیشتر است.

همراه با این تصاویر، ناسا داده های طیف سنجی را که JWST از WASP-96b گرفته بود برای نشان دادن ترکیب جوی سیاره فراخورشیدی گازی که حدود 1150 سال نوری از ما فاصله دارد، فاش کرد. ناسا می‌گوید این دقیق‌ترین طیف سیاره فراخورشیدی است که تا به امروز ثبت شده است و وب «امضای واضح آب» و همچنین نشانه‌هایی از مه و ابرها را شناسایی کرده است که قبلاً تصور نمی‌شد در WASP-96b وجود داشته باشند.

اولین تصویر تمام رنگی JWST که روز دوشنبه توسط کاخ سفید فاش شد، خوشه‌ای از کهکشان‌ها به نام SMACS 0723 را نشان داد که 4.6 میلیارد سال پیش ظاهر شد. تصویر حیرت انگیزی از هزاران کهکشان فقط یک پیش غذا بود.

در حالی که این تصاویر به خودی خود باورنکردنی هستند، این لحظه بزرگی در پیشبرد درک ما از جهان است. این نشان دهنده آغاز رسمی عملیات علمی عمومی JWST است. تصاویر نشان می‌دهند که JWST همانطور که در نظر گرفته شده است کار می‌کند، که به این معنی است که در سال‌های آینده بینش بسیار بیشتری از کیهان به دست خواهیم آورد. انتظار می رود JWST حداقل به مدت پنج سال فعال باشد، اگرچه ناسا معتقد است که این رصدخانه پیشران کافی برای پشتیبانی از کارهای علمی برای بیش از یک دهه دارد.

اشتراک گذاری