امروز:31 فروردین 1403

آخرین آزمایش تقویت کننده استارشیپ اسپیس ایکس با یک انفجار به پایان رسید

اسپیس ایکس مدت‌هاست که خود را برای اولین پرواز آزمایشی استارشیپ آماده می‌کند، اما این نقطه عطف مهم ممکن است دوباره به تعویق بیفتد. یک تقویت کننده Super Heavy که برای وسیله پرتاب عظیم آن طراحی شده بود در تاسیسات این شرکت در بوکا شیکا، تگزاس منفجر شد. به گفته ناسا Spaceflight که ویدئویی از این حادثه را آپلود کرده است، تقویت کننده در حالی که این شرکت در حال آزمایش موتورهای رپتور خود بود آتش گرفت. همانطور که Gizmodo اشاره می کند، نمونه اولیه Super Heavy، Booster 7، مجهز به 33 موتور رپتور نسخه 2 است.

ماسک در پاسخ به توییت پرواز فضایی ناسا درباره این انفجار، گفت که “در واقع خوب نیست” و تیم او در حال ارزیابی خسارت است. او همچنین فاش کرد که این موضوع مربوط به آزمایش استارت اسپین موتوری است که اسپیس ایکس انجام داده است – او گفت: “رپتور یک توالی استارت پیچیده دارد” و اینکه در آینده، این شرکت “تست استارت چرخشی را با آن انجام نخواهد داد. همه 33 موتور به طور همزمان.”

چندین نمونه اولیه موشک استارشیپ در گذشته به دلایل مختلف منفجر شده بودند تا اینکه سرانجام این شرکت اولین پرتاب و فرود موفقیت آمیز دنباله خود را در می 2021 انجام داد. برخی از تقویت کننده ها در حین آزمایش زمینی منفجر شدند، در حالی که برخی دیگر پس از فرود آمدن Starship پس از پروازهای آزمایشی آتش گرفتند. . تنها انفجار استارشیپ‌ها نیست که در تاخیر پرواز آزمایشی مداری این وسیله نقلیه فضایی سنگین نقش داشته است – برنامه‌های این شرکت همچنین با تأییدیه‌های نظارتی متوقف شد. برای مثال FAA به بررسی محیط زیستی سایت پرتاب بوکا چیکا اسپیس ایکس ادامه داد. بدون این تایید، این شرکت نمی تواند Starship را از این تاسیسات راه اندازی کند. این آژانس در نهایت ارزیابی زیست محیطی نهایی پیشنهاد پرتاب Starship از بوکا چیکا را در ماه ژوئن تایید کرد.

ماه گذشته، ماسک گفت که Starship در ماه جولای “آماده پرواز” خواهد بود، اما این حادثه احتمالاً بر جدول زمانی شرکت تأثیر می گذارد. ماسک در یک توئیت گفت: “[b]ase وسیله نقلیه با چراغ قوه خوب به نظر می رسد” زمانی که آنها آن را بررسی کردند، اما باید دید که آسیب چقدر بد بوده و چقدر بر برنامه های شرکت برای اولین خودرو تأثیر می گذارد. پرواز مداری

اشتراک گذاری