امروز:13 اردیبهشت 1403

ناسا جزئیاتی را درباره اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب فاش کرد

تنها چند روز باقی مانده است تا ناسا و شرکای آن در پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصاویر تمام رنگی و داده های طیف سنجی ثبت شده توسط رصدخانه را فاش کنند. این آژانس با فاش کردن فهرست اولیه اهداف کیهانی JWST، کمی بیشتر در مورد آنچه که باید انتظار داشت، روشن کرده است.

یکی از آنها سحابی کارینا است که حدود 7600 سال نوری از ما فاصله دارد. ناسا می گوید که این سحابی یکی از بزرگترین و درخشان ترین سحابی های آسمان است و شامل ستارگانی است که چندین برابر بزرگتر از خورشید هستند. سحابی دیگری که تلسکوپ از آن عکس گرفته است حلقه جنوبی است. این تقریباً 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد و یک سحابی سیاره‌ای است – این یک ابر گازی در حال انبساط است که ستاره‌ای در حال مرگ را احاطه کرده است.

نزدیک‌تر به خانه، سیاره گازی WASP-96 b است که تقریباً 1150 سال نوری از ما فاصله دارد و حدود نیمی از جرم مشتری را دارد. ناسا نگاهی به داده های طیف نور این سیاره ارائه خواهد کرد. خیلی دورتر از اینجا، پنج نفره استفان قرار دارد که حدود 290 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی پگاسوس فاصله دارد. ناسا گفت که این اولین گروه کهکشانی فشرده ای است که در سال 1877 کشف شد. این گروه شامل پنج کهکشان است که چهار تای آنها “در یک رقص کیهانی از برخوردهای نزدیک مکرر قفل شده اند.”

همچنین در روز سه‌شنبه، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا تصاویری از SMACS 0723 را فاش خواهند کرد. «خوشه‌های کهکشانی عظیم در پیش‌زمینه، نور اجرام پشت خود را بزرگ‌نمایی و منحرف می‌کنند و امکان مشاهده میدان عمیق را به کهکشان بسیار دور و ذاتا کم‌نور می‌دهند. ناسا توضیح داد که جمعیت.

کمیته ای متشکل از کارشناسان ناسا، ESA، CSA و موسسه علمی تلسکوپ فضایی پنج سال را صرف تعیین اولین اهداف برای ابزارهای وب کردند. تصاویر تمام رنگی و داده های طیف سنجی که JSWT گرفته است در 12 ژوئیه در ساعت 10:30 صبح به وقت شرقی آشکار می شود. شما می توانید آنها را در وب سایت ناسا مشاهده کنید.

این یک گام مهم برای JWST است زیرا شروع رسمی عملیات علمی عمومی رصدخانه را نشان می دهد. هدف این است که تصاویر و اطلاعات دقیق‌تری درباره اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها و همچنین سیارات فراخورشیدی قابل سکونت در اختیار ما قرار دهد. پس از پرتاب در دسامبر، چندین ماه طول کشید تا JWST به مقصد خود برسد و برای عملیات کامل آماده شود. ما بسیار نزدیک هستیم که بفهمیم این رصدخانه چه توانایی هایی دارد.

اشتراک گذاری