امروز:4 اردیبهشت 1403

ماهواره مریخ اکسپرس پس از ۱۹ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت کرد

فکر می کنید کامپیوترهای دفتر شما برای به روز رسانی به تاخیر افتاده است؟ آنها احتمالاً با یکی از شناخته شده ترین فضاپیماهای آژانس فضایی اروپا قابل مقایسه نیستند. ESA نرم افزار MARSIS (رادار پیشرفته مریخ برای صدای زیرسطحی و یونیوسفر) مدارگرد مریخ اکسپرس خود را 19 سال پس از پرتاب آن در ژوئن 2003 ارتقا می دهد. برای زمینه، کد اصلی با استفاده از یک مجموعه ابزار ساخته شده برای ویندوز 98 ایجاد شد – کامپیوترهایی در موزه ها وجود دارند که جدیدتر از سیستم عامل مایکروسافت هستند.

این به روز رسانی نویدبخش بهبود چشمگیر کارایی سفینه Mars Express است. رویکرد اولیه مقادیر زیادی از داده‌های با وضوح بالا را جمع‌آوری کرد که به سرعت حافظه را تحت تأثیر قرار داد. با نرم افزار جدید، دانشمندان می توانند داده های غیر ضروری را به بیرون پرتاب کنند. این به MARSIS اجازه می دهد تا پنج برابر بیشتر از قبل بدود و بخش های بسیار وسیع تری از مریخ و فوبوس را در یک گذر مشخص پوشش دهد.

این بهبود باید به کشف سطوح زیرسطحی مریخ و فوبوس با جزئیات بسیار بیشتر کمک کند. محققان امیدوارند وضوح اضافی به آنها اجازه دهد تا به سرعت سیگنال هایی را که به آب مایع در نزدیکی قطب جنوبی مریخ اشاره می کنند تأیید کنند. در واقع، بازسازی MARSIS اطمینان حاصل می کند که Mars Express می تواند به ماموریت خود ادامه دهد.

Mars Express بیشتر به دلیل کشف نشانه‌های قبلی آب مایع در سیاره سرخ مشهور است، اما به خاطر ثبت تصاویری چشمگیر از مناظر مریخ نیز مشهور است. اگرچه در نتیجه به‌روزرسانی لزوماً سرفصل‌های مشابهی نخواهد داشت، اما باید در جایی که ممکن است منسوخ شده باشد مرتبط باقی بماند.

اشتراک گذاری