امروز:30 فروردین 1403

استارلاینر بوئینگ با وجود مشکلاتی با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

استارلاینر بوئینگ با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و گام مهمی را برای یک پرواز آزمایشی مهم تکمیل کرد که مشخص می‌کند آیا برای مأموریت‌های خدمه آماده است یا خیر. فضاپیمای بدون سرنشین بر فراز موشک United Launch Alliance Atlas V از کیپ کاناورال پرتاب شد و برای رسیدن به آزمایشگاه مداری بیش از 25 ساعت سفر کرد.

استارلاینر اولین تلاش خود را برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در دسامبر 2019 انجام داد، اما به دلیل یک مشکل نرم‌افزاری که مانع از شلیک رانشگرهای فضاپیما شد، نتوانست به هدف خود دست یابد. در آگوست سال گذشته، بوئینگ مجبور شد برنامه های پرتاب خود را به دلیل مشکل در دریچه های فضاپیما کنار بگذارد و این شرکت تقریباً یک سال از برنامه ریزی پرتاب دیگری جلوگیری کرد.

با وجود موفقیت آمیز بودن، Orbital Flight Test-2 بدون مشکلات خاص خود نبود. همانطور که واشنگتن پست گزارش می دهد، دو تا از 12 رانشگر اصلی آن اندکی پس از پرتاب از کار افتادند و سیستم کنترل دمای آن دچار نقص شد. فرآیند اتصال نیز بیش از یک ساعت به تعویق افتاد زیرا تیم زمینی اطمینان حاصل کرد که روشنایی ایده آل است و ارتباطات طبق برنامه کار می کند. در مکانیسم اتصال فضاپیما نیز مشکلی وجود داشت و قبل از اینکه بار دوم آن را تمدید کند، مجبور شد سیستم را جمع کند.

بوئینگ گفت پیشرانه های اصلی استارلاینر به دلیل افت فشار در محفظه رانش از کار افتادند، اما مشخص نیست که چه چیزی باعث آن شده است. معاون رئیس شرکت مارک ناپی توضیح داد که از آنجایی که رانشگرها روی ماژول خدماتی هستند که در طول پرواز برگشت دور انداخته شده است، بوئینگ ممکن است هرگز دلیل دقیق آن را دریابد. با این حال، ناسا و این شرکت قصد دارند سایر مسائل پیش آمده را برای درک آنها و جلوگیری از وقوع آنها در آینده بررسی کنند.

استارلاینر تا پنج روز آینده در ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر می‌ماند و سپس به سفر برگشت خود می‌پردازد و در صحرای نیومکزیکو فرود می‌آید. اگر فضاپیما با موفقیت به زمین بازگردد، بوئینگ می‌تواند در اوایل پاییز امسال فضانوردانی را به مدار زمین بفرستد.

اشتراک گذاری