امروز:8 اردیبهشت 1403

هند یک هفته پس از فرود بر روی ماه، فضاپیمایی را برای مطالعه خورشید به فضا پرتاب می کند

یک مقام دولتی به رویترز گفت، نارندرا مودی، نخست وزیر هند می خواهد رونق فناوری اطلاعات هند را با فضا بازسازی کند. و تلاش‌های سازمان تحقیقات فضایی هند نشان می‌دهد که این کشور واقعاً می‌خواهد به عنوان یک بازیگر اصلی شناخته شود. تنها یک هفته پس از فرود آمدن چاندرایان-3 بر ماه، آژانس فضایی این کشور قبلاً موشکی را با حمل آدیتیا-L1، اولین مأموریت هندی که به رصد خورشید اختصاص دارد، پرتاب کرده است.

Aditya-L1 طی چهار ماه 930000 مایل را طی خواهد کرد تا به نقطه لاگرانژ L1 بین خورشید و سیاره ما برسد. نقطه لاگرانژ محل تعادل بین دو جسم عظیم در مدار است که در آن اجسام تمایل دارند در جای خود بمانند و در نتیجه مصرف سوخت فضاپیما را به حداقل می‌رسانند. این فضاپیما برای جمع‌آوری داده‌هایی در مدار باقی خواهد ماند که دانشمندان امیدوارند به آنها کمک کند تا بفهمند چرا تاج خورشید از سطح آن داغ‌تر است.

آنها همچنین امیدوارند که این ماموریت بتواند اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر تابش خورشیدی و پدیده های مختلف خورشیدی بر سیستم های ارتباطی و ماهواره ها و همچنین شبکه های برق ارائه دهد. با درک این اثرات، شرکت‌ها و آژانس‌های فضایی می‌توانند بهتر از ماهواره‌های موجود در مدار محافظت کنند. به عنوان مثال، اگر دانشمندان بتوانند پرتاب جرم تاج را پیش‌بینی کنند، می‌توانند به اپراتورها هشدار دهند تا بتوانند برق ماهواره‌های خود را قبل از وقوع پدیده خاموش کنند. علاوه بر این، دانشمندان امیدوارند که Aditya-L1 بتواند رفتار باد خورشیدی و چگونگی تأثیر فعالیت خورشید بر آب و هوای زمین را در دراز مدت روشن کند.

سانکار سوبرامانیان، دانشمند اصلی این ماموریت، گفت: “ما مطمئن شده ایم که مجموعه داده های منحصر به فردی خواهیم داشت که در حال حاضر از هیچ ماموریت دیگری در دسترس نیست. این به ما امکان می دهد خورشید، دینامیک آن و همچنین هلیوسفر داخلی را درک کنیم. که یک عنصر مهم برای فناوری روز و همچنین جنبه های فضا-آب و هوا است.”

هند در حال حاضر چندین ماموریت دیگر برای سال های آینده دارد. این کشور در حال همکاری با ژاپن برای ارسال یک فرودگر و مریخ نورد بدون سرنشین برای کاوش در ناحیه قطب جنوبی ماه تا سال 2025 است.

اشتراک گذاری