امروز:6 اردیبهشت 1403

سازمان فضای ژاپن می گوید Hakuto-R به دلیل گیج شدن توسط لبه دهانه سقوط کرده است.

ispace تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به فرود ناموفق Hakuto-R روی ماه را انجام داده است و به نظر می‌رسد که زمین‌های دشوار و تغییر دیرهنگام در محل فرود مقصر هستند. ظاهرا Hakuto-R توانسته است کل روند کاهش سرعت را در آماده سازی لمس کردن در خاک ماه کامل کند. این فضاپیما زمانی که به ارتفاع حدود 100 کیلومتری (62 مایل) رسید، توالی فرود خود را فعال کرد و توانست سرعت خود را کاهش دهد تا زمانی که تنها با سرعت کمتر از 1 متر بر ثانیه حرکت کند.

با این حال، نرم افزار آن به اشتباه ارتفاع آن را صفر تخمین زده بود، زمانی که هنوز در حدود 5 کیلومتر (3 مایل) بالاتر از سطح زمین شناور بود. به عبارت دیگر، او فکر می کرد که قبلاً فرود آمده است، در حالی که هنوز فرود نیامده است، و با سرعت بسیار کم نزدیک به سطح فرود آمد تا زمانی که سوخت سیستم پیشرانش تمام شد. ispace قادر به برقراری تماس مجدد با فضاپیما نبود، اما معتقد است که این فضاپیما سقوط آزاد کرده و در نهایت بر روی ماه سقوط کرده است.

این چگونه است، اما در مورد چرا؟ خب، این شرکت فکر می‌کند محتمل‌ترین دلیلی که نرم‌افزار Hakuto-R از مشکل تخمین ارتفاع رنج می‌برد، گیج شدن آن بود. در حالی که به سمت محل فرود خود پرواز می کرد، از روی صخره بزرگی گذشت که مشخص شد لبه یک دهانه است. حسگر سفینه فضایی هنگام عبور از زمین مرتفع، ارتفاع 3 کیلومتری را دریافت کرد و ظاهراً بزرگتر از مقدار تخمینی ارتفاعی بود که تیم Hakuto-R از قبل تعیین کرده بود.

نرم‌افزار فضاپیما به اشتباه فکر می‌کرد که حسگر مقدار غیرعادی را گزارش می‌کند و سپس اندازه‌گیری ارتفاع خود را فیلتر می‌کرد. ispace توانایی رد اندازه‌گیری‌های غیرعادی ارتفاع در فرودگر را به عنوان یک اقدام ایمنی در صورت بروز مشکل سخت‌افزاری در سنسور ایجاد کرد. با این حال، برای ماموریت 1 نتیجه معکوس داشت زیرا شبیه سازی های توالی فرود نتوانستند محیط ماه را در مسیر فضاپیما ترکیب کنند. پس از اینکه بررسی طراحی حیاتی آن در سال 2021 تکمیل شد، ispace تصمیم گرفت سایت فرود Hakuto-R را تغییر دهد.

Hakuto-R Mission 1 قرار بود اولین فرود موفقیت‌آمیز یک شرکت خصوصی بر ماه و اولین فرود ژاپنی روی ماه باشد. در حالی که موفق به فرود روی ماه نشد، آی‌اسپیس از داده‌های این مأموریت برای طراحی توالی‌های فرود مقدماتی برای ماموریت ۲ و ۳ استفاده خواهد کرد که قرار است به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پرتاب شوند.

اشتراک گذاری