امروز:6 اردیبهشت 1403

استارشیپ اسپیس ایکس اولین پرتاب کاملا یکپارچه خود را قبل از انفجار انجام داد

اسپیس ایکس سرانجام اولین آزمایش پرواز کاملاً یکپارچه خود را پس از ماه‌ها تاخیر و پرتاب تمیز در اوایل هفته انجام داد، البته نه آنطور که می‌خواست. ترکیبی از Starship و یک تقویت کننده Super Heavy در ساعت 9:34 صبح شرقی پس از توقفی کوتاه از تأسیسات SpaceX در Boca Chica، تگزاس بلند شد، اما جدا نشد و قبل از انفجار در یک مانور چرخشی ناموفق سقوط کرد.

مدیر عامل شرکت ایلان ماسک قبلاً به علاقه مندان گفته بود که انتظارات خود را کاهش دهند. هدف از پرواز استارشیپ جمع آوری اطلاعات برای سفرهای تقویت شده آینده بود. همانطور که SpaceX در جریان پخش زنده خود توضیح داد، پاکسازی سکوی پرتاب تنها هدف بود – هر چیزی فراتر از آن فقط یک امتیاز بود. این شرکت اولین تلاش خود را به دلیل وجود دریچه فشار یخ زده انجام داد.
اسپیس ایکس هنوز اعلام نکرده است که انتظار دارد پرواز بعدی خود را چه زمانی انجام دهد. این لباس می‌گوید که می‌تواند همزمان بیش از یک Starship تولید کند، بنابراین تاخیر لزوما طولانی نخواهد بود.

Starship و Super Heavy با هم 394 فوت ارتفاع دارند یا از موشک Saturn V بلندتر هستند. مجموع 39 موتور رپتور (33 موتور تقویت‌کننده، شش موتور در استارشیپ) به اندازه کافی قدرتمند هستند تا محموله‌هایی را تا 330000 پوند به مدار پایین زمین در صورت قابلیت استفاده مجدد کامل و 550000 پوند در صورت مصرف شدنی حمل کنند. برای زمینه، حتی فالکون هوی می تواند «فقط» 141000 پوند به آن مدار بیاورد. موشک جدید به ماموریت هایی اجازه می دهد که قبلاً امکان پذیر نبودند، از جمله سفرهای احتمالی به ماه و مریخ که به سوخت و منابع گسترده نیاز دارند.

موفقیت در آزمایش بعدی با توجه به زمان بندی برنامه های خود SpaceX و تلاش های اکتشافی ناسا حیاتی است. SpaceX برای گردشگری ماه و سایر پروازهای تجاری روی Starship حساب می کند. فرود آرتمیس ناسا در ماه، که در حال حاضر قرار است در دسامبر 2025 آغاز شود، برای رسیدن به سطح و بازگرداندن فضانوردان به کپسول اوریون برای سفر به خانه به موشک بستگی دارد. هر چه اسپیس ایکس زودتر ثابت کند که Starship قابل دوام است، شانس آن برای به حداقل رساندن تاخیرهای بیشتر بیشتر خواهد بود.

اشتراک گذاری