امروز:10 فروردین 1403

ناسا مانیتور کیفیت هوای قدرتمندی را راه‌اندازی می‌کند تا از آلودگی هوا امار دقیقی داشته باشد

ناسا یک ابزار نوآورانه پایش کیفیت هوا را در مداری با چرخش ثابت به دور زمین راه اندازی کرده است. این ابزار TEMPO نامیده می شود که مخفف ابزار نظارت بر انتشار آلودگی تروپوسفر است و تعدادی از آلاینده های مضر موجود در هوا مانند دی اکسید نیتروژن، فرمالدئید و ازن سطح زمین را زیر نظر دارد. این مواد شیمیایی بلوک های سازنده مه دود هستند.

TEMPO به فضا سفر کرد و با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس که از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال پرتاب شد، به فضا رفت. ناسا می گوید پرتاب با موفقیت انجام شد و ماهواره جوی بدون هیچ حادثه ای از موشک جدا شد. ناسا سیگنال مناسب را به دست آورد و آژانس می گوید این ابزار وظایف نظارتی را در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن آغاز خواهد کرد.

TEMPO در یک مدار زمین ثابت درست بالای استوا قرار دارد و کیفیت هوا را در آمریکای شمالی هر ساعت اندازه گیری می کند و مناطقی را که فقط چند مایل از هم فاصله دارند اندازه گیری می کند. این یک پیشرفت قابل توجه برای فناوری های موجود است، زیرا اندازه گیری های فعلی در مناطقی به وسعت 100 مایل مربع انجام می شود. TEMPO باید بتواند اندازه گیری های دقیقی را از محله ای به محله دیگر انجام دهد و دید جامعی از آلودگی در هر دو سطح کلان و خرد ارائه دهد.

این همچنین به ما فرصت‌های منحصر به فردی می‌دهد تا انواع جدیدی از داده‌ها را جمع‌آوری کنیم، مانند تغییر سطح آلودگی در طول ساعت شلوغی، اثرات رعد و برق بر لایه اوزون، حرکت آلودگی مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌ها و اثرات طولانی مدت کودها بر روی جو، در میان سایر نقاط داده. اطلاعات بیشتر هرگز بد نیست.

اشتراک گذاری