امروز:8 اردیبهشت 1403

دانشمندان شواهدی از یک لایه جدید در هسته داخلی زمین پیدا کردند

محققان هنوز در حال کشف بیشتر در مورد مرکز زمین هستند. تیمی از دانشگاه ملی استرالیا (ANU) شواهدی از لایه جدیدی در این سیاره پیدا کردند که در هسته داخلی آن قرار دارد. این “داخلی ترین هسته داخلی” یک توپ آلیاژ آهن- نیکل است که، همانطور که پروفسور Hrvoje Tkalčić توضیح می دهد، یک “سابقه فسیل شده” از تاریخ باستانی زمین است. تا به حال، علم تنها چهار لایه (پوسته، گوشته، هسته بیرونی و هسته داخلی) را تشخیص داده بود.

دانشمندان با مطالعه امواج لرزه ای که در تمام قطر زمین تا پنج برابر به جلو و عقب می رفتند، هسته «پنهان» را پیدا کردند – مطالعات قبلی فقط به جهش های منفرد نگاه می کردند. امواج زلزله مکان‌های نزدیک به مرکز را در زوایایی بررسی کردند که ساختار کریستالی متفاوتی را در درونی‌ترین لایه نشان می‌داد. به طور موثر، این آلیاژ زمان حرکت امواج را در هنگام عبور تغییر می دهد.

به گفته نویسنده اصلی Thanh-Son Phạm، این یافته ها راه های جدیدی را برای بررسی هسته درونی باز می کند. ANU همچنین معتقد است که درونی‌ترین هسته درونی به یک رویداد بزرگ در گذشته زمین اشاره می‌کند که تأثیر «قابل توجه» بر قلب سیاره داشته است. همانطور که محققان به واشنگتن پست توضیح می دهند، می تواند به توضیح شکل گیری میدان مغناطیسی زمین نیز کمک کند. این میدان نقش مهمی در حمایت از حیات ایفا می‌کند، زیرا از زمین در برابر تشعشعات مضر محافظت می‌کند و از حرکت آب به فضا جلوگیری می‌کند.

این بینش ها ممکن است به مطالعات جهان های دیگر کمک کند. اعتقاد بر این است که مریخ یک سیاره بایر است، زیرا میدان مغناطیسی خود را تقریباً چهار میلیارد سال پیش از دست داد و هیچ حفاظتی در برابر بادهای خورشیدی و طوفان های گرد و غباری که جو و اقیانوس ها را با خود بردند، باقی نگذاشت. در همین حال، شکارچیان سیارات فراخورشیدی می‌توانند از این دانش برای جستجوی جهان‌های قابل سکونت استفاده کنند. وجود یک ساختار هسته ای مانند زمین تضمینی برای نشان دادن بقا نیست، اما ممکن است نقشی در محدود کردن سیارات نامزد داشته باشد.

اشتراک گذاری