امروز:5 اردیبهشت 1403

اولین پرتاب مداری Virgin Orbit در بریتانیا ممکن است به دلیل یک قطعه 100 دلاری شکست خورده باشد

اولین پرتاب مداری Virgin Orbit از خاک بریتانیا، که قرار بود نقطه عطف بزرگی برای این شرکت و منطقه باشد، ممکن است به دلیل قطعه ای که حدود 100 دلار هزینه داشت، با شکست مواجه شده باشد. به گزارش اسپیس نیوز، دن هارت، مدیرعامل Virgin Orbit در سمپوزیوم SmallSat در Mountain View، کالیفرنیا فاش کرد که شواهد تا کنون حاکی از کنده شدن فیلتر در موتور مرحله دوم موشک و ایجاد مشکلاتی است.

اگر به خاطر داشته باشید، این شرکت ماموریت تاریخی خود “Start Me Up” را از فرودگاه فضایی کورنوال در 9 ژانویه پرتاب کرد و به نظر می رسید که در ابتدا همه چیز به آرامی در جریان بود. راکت Virgin’s LauncherOne توانست از هواپیمای حامل خود جدا شود و این شرکت از جدایی موفقیت آمیز مرحله ای خبر داد. اما به زودی مشخص شد که موشک قادر به رسیدن به مدار طبق برنامه نیست. یکی از سخنگویان شرکت در آن زمان به Engadget گفت: «در مرحله فوقانی [موشک] دچار یک ناهنجاری شد، و «اولین سوختگی مرحله بالایی را پیش از موعد به پایان رساند». آنها افزودند: این رویداد با سقوط اجزای موشک و محموله به زمین در داخل کریدور ایمنی تایید شده بدون رسیدن به مدار، به ماموریت پایان داد.

موشک LauncherOne برای این ماموریت حامل ماهواره از هفت مشتری از جمله نهادهای دولتی بود. یکی از محموله های آن پروژه مشترکی بین آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا و آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده به نام CIRCE (آزمایش هماهنگ شده بازسازی یونوسفر CubeSat) بود. Virgin Orbit قول داده بود که تحقیقات کاملی را در مورد علت اصلی این ناهنجاری انجام دهد، اما قبل از اعلام اینکه قصد دارد تا اواخر امسال اقدام به پرتاب دیگری در بریتانیا کند، منتظر نشد تا نتایج به دست آید.

هارت در طول این رویداد گفت که شرکت تحقیقات خود را تمام نکرده است، اما او به اندازه کافی مطمئن بود که یافته های محققان را فاش کند: “همه چیز به فیلتری اشاره دارد که به وضوح هنگام مونتاژ موشک وجود داشت اما نبود. در آنجا با روشن شدن موتور مرحله دوم، به این معنی که از جای خود خارج شد و باعث ایجاد شرارت در پایین دست شد. “این مانند یک قطعه 100 دلاری است که ما را بیرون آورد.” هارت همچنین گفت که Virgin Orbit دیگر از آن فیلتر استفاده نمی کند و در حال حاضر به دنبال رفع بالقوه است.

اشتراک گذاری