امروز:7 اردیبهشت 1403

دسترسی به دوربین مداربسته از هر کجا از طریق اینترنت در ۶ گام

دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت بهترین روش برای کنترل امنیت خانه، محل کار و مکان‌های مختلف دیگر است. با این روش فرقی ندارد کجا و مشغول چه کاری هستید، تنها باید به اینترنت متصل شوید، سپس به تمام اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته دسترسی خواهید داشت. در این مقاله نحوه چگونگی دسترسی به دوربین مداربسته از راه دور را مرحله به مرحله به شما خواهیم گفت.

نحوه اتصال و دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت  

اولین مصداق دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت کنترل از راه دور سیستم‌های امنیتی است. همین موضوع دلیل خوبی است که بخواهید نحوه کنترل از راه دور دوربین مداربسته از طریق اینترنت را یاد بگیرید. در این مقاله خیلی ساده و تنها در 6 مرحله تمام کاری که برای دسترسی به دوربین‌های مداربسته از طریق اینترنت لازم است را به شما یاد خواهیم داد.

اولین گام؛ اتصال دوربین به روتر

اولین گام بررسی سیستم امنیتی از لحاظ نوع دوربین و قابلیت اتصال به شبکه است. در واقع بسته به اینکه دوربین سیستم امنیتی شما آنالوگ است یا دوربین IP؛ باید اقدامات اندکی متفاوت‌تر  انجام دهید. همچنین در صورتی که دوربین سیستم امنیتی شما از نوع آنالوگ است، باید اطمینان حاصل کنید که به دستگاه DVR مجهز باشد.

پس از اینکه در خصوص قابلیت اتصال دوربین مداربسته IP به سرویس اینترنت اطمینان حاصل کردید، می‌توانید مراحل بعدی برای دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت را  انجام دهید؛ بنابراین باید دوربین IP را به یکی از درگاه‌های LAN که در پشت روتر قرار دارد متصل کنید. بدین ترتیب دوربین ضبط‌کننده به روتر متصل خواهد شد.

بیشتر بخوانید : بهترین دوربین مداربسته برای آپارتمان

دومین گام؛ اکتیو کردن IP به منظور دسترسی به دوربین مداربسته از راه دور

در دومین مرحله و به منظور دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت به یک آدرس IP از دوربین مداربسته احتیاج خواهید داشت. دریافت آدرس IP آسان است؛ کافیست با کمک نام کاربری و گذرواژه وارد دستگاه ضبط‌کننده شوید و پس از تنظیم پروتکل DHCP آدرس IP مورد نظر را به دست بیاورید.

لازم به ذکر است که DHCP مخفف عبارت Dynamic Host Configuration Protocol  است و به پروتکل‌‌هایی گفته می‌شود که در لایه کاربرد شبکه وجود دارند. این پروتکل وظیفه دارد به طور خودکار آدرس IP را به کلاینت‌های شبکه اختصاص دهد. با این کار آدرس IP جدیدی به دست می‌آورید که به شما امکان دسترسی به دوربین ضبط‌کننده را از راه دور می‌دهد.

سومین گام؛ برنامه وصل شدن به دوربین مدار بسته

به طور قطع برای اتصال به هر نوع ضبط‌کننده و دوربینی باید نرم‌افزار مخصوص را بر دستگاه‌ مورد نظر (موبایل، رایانه، لپ‌تاپ، تبلت) نصب کنید. تعداد زیادی نرم‌افزار به این منظور طراحی شده که می‌توانید از طریق گوگل‌پلی و سایت‌های مختلف آن‌ها را دانلود کنید.

نرم‌افزار دسترسی دوربین مدار بسته از طریق اینترنت به دو صورت پولی و رایگان موجود است. دقت داشته باشید که نرم‌افزار مورد نظر باید با سیستم عامل دستگاه شما (اندروید، ios ، ویندوز و …) سازگار باشد. همچنین برخی از نرم‌افزارهای عالی برای کنترل از راه دور دوربین مداربسته وجود دارند که هم با ضبط‌کننده‌های خارجی و هم ضبط‌کننده‌های ایرانی سازگار هستند. می‌توان گفت چنین نرم‌افزارهایی بهترین گزینه برای کنترل از راه دور دوربین مداربسته محسوب می‌شوند.

چهارمین گام؛ اتصال دوربین مداربسته به موبایل

تلفن‌های هوشمند قابلیت دسترسی به دوربین‌های مداربسته را دارند. البته به شرطی که برنامه اختصاصی بر دستگاه نصب شده و دستگاه به اینترنت دسترسی داشته باشد. در این مرحله باید چند اقدام اساسی را انجام دهید.

  • تنظیم آدرس IPها
  • پیکربندی قوانین ارسال شماره پورت به منظور عبور اطلاعات از روتر و رسیدن به دستگاه NVR
  • نصب برنامه روی موبایل
  • فعال‌سازی شبکه P2P
  • اسکن کد QR در برخی موارد

پنجمین گام؛ سایت مشاهده دوربین مدار بسته

شاید برایتان سوال باشد که در صورت عدم دسترسی به کامپیوتر و موبایل چکار کنیم. به عبارتی اگر موبایل و کامپیوتری که برنامه مخصوص دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت روی آن نصب شده را در اختیار نداشته باشیم، آیا راهی برای مشاهده تصاویر دوربین‌های امنیتی وجود دارد.

خوشبختانه راه دیگری برای انجام این کار وجود دارد؛ شما می‌توانید از طریق مرورگر گوگل (Google chrome) باز هم به دوربین‌های امنیتی خود دسترسی داشته باشید. برای این کار باید اینترنت، دستگاهی که بتوان با آن به گوگل راه یافت و برنامه مخصوص وب را در اختیار داشته باشید. سپس شما می‌توانید حتی در صورت عدم دسترسی به موبایل یا لپ‌تاپ باز هم تصاویر دوربین‌های امنیتی خود را مشاهده کنید.

ششمین گام؛ بالا بردن امنیت 

در نهایت پس از اینکه هرکدام از مراحل ذکر شده در بالا را انجام دادید، باید به فکر امنیت شبکه و سیستم‌ دوربین مداربسته خود باشید؛ چرا که کنترل از راه دور به خودی خود ممکن است شرایط نفوذ افراد خارجی یا هکرها را فراهم کند.

هکرها با روش‌های مختلفی قادرند به سیستم‌های امنیتی و اطلاعات دوربین‌های مداربسته نفوذ کنند. در مقابل اقدامات متعددی نیز در جهت افزایش امنیت اطلاعات دوربین‌های مداربسته وجود دارد که مانع از نفوذ افراد خارجی به سیستم‌های امنیتی خانه یا محل کار شما می‌شوند. در ادامه 6 اقدام مهم که از نفوذ افراد بیگانه به سیستم دوربین مداربسته شما جلوگیری می‌کند را بیان کرده‌ایم.

روش‌های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

  • استفاده از رمزهای پیچیده (ترکیبی از اعداد، حروف و کاراکترها)
  • محدود کردن دسترسی به سیستم
  • آپدیت کردن مستمر دستگاه ضبط‌کننده
  • خودداری از اتصال دوربین مداربسته به کامپیوتر شخصی
  • تهیه و خرید دوربین مداربسته ایمن و باکیفیت
  • تهیه و خرید تجهیزات دوربین مداربسته ایمن از قبیل روترها و سایر ادوات شبکه
images_1674460479.png

جمع بندی 

با افزایش جمعیت، لزوم حفظ و صیانت از محل زندگی و همچنین جهت بالابردن امنیت در مکان‌های کاری و عمومی راه‌اندازی سیستم‌های دوربین مداربسته امری منطقی و ضروری است. خوشبختانه دستگاه‌های با کیفیت و کارآمدی در این زمینه تولید شده‌اند.

از طرفی ارتباطات نیز وارد حوزه امنیت شده و با دسترسی دوربین مداربسته از طریق اینترنت امکان کنترل از راه دور را برای افراد فراهم کرده است. در این مقاله 6 گام اساسی که باید برای راه‌اندازی کنترل از راه دور سیستم‌های امنیتی انجام دهید را بیان کردیم.

برای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه همراه با گارانتی ۲۴ ماهه و خدمات نصب کافیست اینجا کلیک کنید

اشتراک گذاری