امروز:6 اردیبهشت 1403

دومین فضاپیمای روسی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداخته بود، مایع خنک‌کننده نشت می‌کند

اگر قبلاً این مورد را شنیده اید، ما را متوقف کنید، اما یک فضاپیمای روسی که در ایستگاه فضایی بین المللی لنگر انداخته است، نشت کرده است. صبح روز شنبه، آژانس فضایی روسکوسموس روسیه در تلگرام فاش کرد که یک کشتی باری پروگرس که در ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداخته بود، فشار کابین را از دست داده است. ناسا بعداً اعلام کرد که کاهش فشار به دلیل نشت مایع خنک کننده بوده است.

ناسا اعلام کرد: “دلیل از بین رفتن مایع خنک کننده در فضاپیمای پروگرس 82 در حال بررسی است.” دریچه‌های بین پراگرس 82 و ایستگاه باز هستند و دما و فشار روی ایستگاه همگی نرمال است. خدمه که از نشت حلقه خنک کننده مطلع شده بودند، هیچ خطری ندارند و به فعالیت عادی ایستگاه فضایی ادامه می دهند.

طبق گزارش Space.com، Progress 82 در 28 اکتبر به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. قبل از اعلام روز شنبه، این فضاپیما قرار بود در 17 فوریه ایستگاه را ترک کند. مشخص نیست که آیا Roscosmos طبق برنامه قبلی با آن جدول زمانی پیش خواهد رفت یا خیر. فضاپیمای پروگرس روسیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از تکمیل ماموریت‌های تامین مجدد خود در جو زمین بسوزند، به این معنی که هیچ راهی برای Roscosmos برای بررسی نشت روی زمین وجود ندارد. زمان این کشف در همان روزی است که دومین فضاپیمای پروگرس به ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداخت و کمتر از دو ماه پس از نشت فضاپیمای روسی دیگر در ایستگاه فضایی رخ داد.

در ماه دسامبر، فضاپیمای سایوز ام‌اس-22 روسیه شروع به نشت مایع خنک‌کننده کرد، درست زمانی که فضانوردان دیمیتری پتلین و سرگئی پروکوپیف برای یک پیاده‌روی فضایی نزدیک به هفت ساعت آماده می‌شدند. Roscosmos بعداً علت این حادثه را یک اصابت شهاب سنگ دانست. مگر اینکه در ایستگاه فضایی بین‌المللی شرایط اضطراری وجود داشته باشد، روسکوسموس این فضاپیما را برای انتقال انسان نامناسب تشخیص داده است. آژانس در اواخر این ماه یک کشتی سایوز دیگر را راه اندازی خواهد کرد تا پتلین و پروکوپیف و همچنین فرانک روبیو فضانورد ناسا را به زمین بازگرداند.

اریک برگر از Ars Technica اشاره می کند، حادثه Progress شک و تردیدهایی را در مورد اینکه آیا سایوز MS-22 واقعاً توسط یک ریزشهاب سنگ برخورد کرده است ایجاد می کند. روسیه هرگز تصاویری از این برخورد منتشر نکرد و برنامه فضایی این کشور دارای سابقه مشکلات اخیر است. به عنوان مثال، در سال 2021، Roscosmos یک اشکال نرم افزاری را به دلیل شلیک ناقص Nauka که به طور موقت ایستگاه فضایی بین المللی را از جهت گیری معمول خود خارج کرد، مقصر دانست.

اشتراک گذاری