امروز:31 فروردین 1403

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته این روزها از مهمترین ابزار نظارتی به حساب می آید که برای کنترل و نظارت در هر محیطی نیازمند نصب دوربین در آن محیط هستید. دوربین ها انواع خاصی دارند و بسته به نوع آنها کاربری خاص خود را دارند به طور مثال دوربین های هستند که کاربرد خانگی داشته و مناسب نصب در آپارتمان ها هستند البته آنها نیز بر اساس کاربرد، برند، تکنولوژی های بکار رفته شده در ساخت و … به انواع دیگری تقسیم میشوند. موضوع حائز اهمیت این است که بدانید هر دوربین مناسب مکان به خصوصی است. به طور مثال دوربین مداربسته  که در کارخانه های صنعتی استفاده میشود با دوربینی که بر سر چهار راه ها برای کنترل ترافیک استفاده می شود و یا دوربینی که در خانه ها برای کنترل کودکان هنگامی که والدینشان در منزل نیست استفاده میشود تفاوت های بسیار زیادی دارند. البته دوربین مدار بستهعلاوه بر شکل ظاهری بر اساس تکنولوژی های ساخت، برند، امکانات و ویژگی هایشان نیز دسته بندی می شوند. در این مقاله ما قصد داریم تا انواع و اقسام دوربین ها را بر اساس شکل ظاهری آنها بررسی کنیم تا بتوانید بهترین دوربین مدار بسته را برای هر محیطی که میخواهید تهیه کنید.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

دسته بندی دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری عبارتند از:

  1. دام
  2. دوربین مداربسته اسپیددام
  3. دوربین بولت
  4. دوربین کیوب
  5. دوربین مداربسته لامپی
  6. و…

موضوع مهم این است که هر کدام از این دوربین ها به خاطر شکل ظاهری که دارند مناسب استفاده در یک مکان خاص هستند، مثلا دوربین اسپیددام مناسب فضاهای وسیع و دوربین دام مناسب فضاهای مسقف است. در ادامه به برسی هر یک از انواع، اشکال متفاوت دوربین مداربسته خواهیم پرداخت.

۱- دوربـین مداربسته دام

دوربین دام که به انگلیسی DOME نوشته میشود نام خود را از شکل ظاهری اش الهام گرفته است. لغت دام در زبان انگلیسی به معنای گنبد است و دلیل این نام گذاری گنبدی شکل بودن این دوربین مداربسته است. برند های زیادی از جمله داهوا ، هایک ویژن، هایلوک، سونی، یونی ویو و… اقدام به ساخت دوربین دام می کنند. دوربین دام، بیش تر در محیط های داخلی استفاده می شود چرا که شکل ظاهری آن به گونه ای است که نصب این دوربین را بر روی سقف و یا کنج دیوار ساده تر کرده است و در این مکان ها بدون اندکی سختی نصب میشود. البته این دوربین ها، اکثرا ضد ضربه و ضد آب هستند که همین امر موجب میشود تا بتوان از این دوربین مداربسته در فضا های بیرونی نیز استفاده کرد. در حال حاضر، شرکت های مطرح جهانی در زمینه تولید و توزیع و تولید انوع سیستم های تظارتی، از جمله هایک ویژن و داهوا، به منظور ارائه ی خدمات بهتر به کاربران و افزایش تنوع محصولات ، دوربین مداربسته دام را تولید میکنند.

۲- دوربین مداربسته اسپیددام

دوربین مداربسته اسپید دام که به انگلیسی Speed Dome نوشته میشود دوربینی بسیار بزرگ با زاویه دید 180 افقی و 90 عمودی است. این دوربین ها که لنزهای بسیار تیزبینی دارند، یکی از قوی ترین انواع  دوربین های مـداربسته هستند و عمده کاربری آنها کنترل تردد و بررسی جزییات جاده ای است. دلیل این نام گذاری این است که عده ای این دوربین مداربسته را نوع پیشرفته تری از دوربین دام میدانند که به دلیل پوش کردن کمبود های آن تولید شده است. این دوربین بسیار بزرگ است و در ساخت آن از لنز های بسیار قوی ای استفاده شده که همین امر موجب میشود تا از آن در محیط های وسیع نظیر سر چهار راه ها  یا محیط بیرونی کارخانه های بسیار بزرگ استفاده شود. دوربین مداربسته اسپیددام قابلیت چرخش داشته و به همین دلیل آن را با نام هایی همچون دوربین گردان و دوربین PTZ نیز می شناسند.

۳- دوربین بولت

دوربین بولت یا BULLET استوانه ای شکل هستند و مانند دوربین دام نام خود را از شکل ظاهریشان وام گرفته اند. بولت در لغت به معنای گلوله است و دلیل این نام گذاری این است که این دوربین ها مانند گلوله استوانه ای شکل اند.  از این دوربین مدار بسته معمولا  در محیط های خارجی و فضای آزاد مانند باغ های شخصی و یا حیاط های بزرگ استفاده میشود. اکثر مدل های دوربین مداربسته بالت از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی کرده و این به آن معنا است که در مقابل شرایط جوی نامساعد مانند گردو غبار یا قطرات آب، مقاوم هستند. همین امر باعث میشود شما از چنین نظراتی به تعمیر دوربین مداربسته نیاز پیدا نکنید. بهترین محل برای نصب این دوربین ها بر روی دیوار است. اما در زیر سقف نیز قابل نصب هستند. نصب دوربین مداربسته بولت بسیار آسان بوده و نسبت به سایر دوربین های مـداربسته از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

۴- دوربین مداربسته کیوب

دوربین مـداربسته کیوب یا مکعبی دوربینی همه فن حریف است که همه امکانات را در قالب یک دوربین ارایه می دهد. این دوربین ها بسیار مقرون به صرفه هستند و برای محیط هایی که نیاز به دوربین مـداربسته ارزان دارند اما در عین ارزانی کیفیت برایشان بسیار مهم است پیشنهاد می شوند. دوربین کیوب با توجه به قابلیت هایی که دارد می تواند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

5- دوربین مداربسته لامپی

نوع خاصی از دوربین مداربسته است که بیشتر کاربرد جاسوسی داشته و برای کسانی که نمیخواهند دیگران متوجه حظور دوربین شوند مناسب است. این دوربین کاملا شبیه به یک لامپ معمولی است و دقیقا بر روی سرپیچ لامپ وصل شده و به هیچ نوع خاصی از سیم کشی نیاز ندارد. این دوربین ها نوع خاصی از ptz ها بوده و قابلیت چرخش 360 درجه را دارند