امروز:1 اردیبهشت 1403

ایلان ماسک می گوید اسپیس ایکس به پرداخت هزینه دسترسی اوکراین به استارلینک ادامه خواهد داد

در ماه سپتامبر، اسپیس‌ایکس نامه‌ای به وزارت دفاع فرستاد و از پنتاگون خواست تا هزینه‌های مربوط به استفاده اوکراین از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به عهده بگیرد. به گزارش سی ان ان، اسپیس ایکس به این وزارتخانه گفت که ادامه دادن دسترسی دولت اوکراین به استارلینک بیش از 120 میلیون دلار برای بقیه سال 2022 و تقریباً 400 میلیون دلار در 12 ماه آینده هزینه خواهد داشت. این شرکت نوشت: «ما در موقعیتی نیستیم که ترمینال‌های بیشتری را به اوکراین اهدا کنیم یا ترمینال‌های موجود را برای مدت نامحدودی تأمین مالی کنیم». اکنون، به نظر می رسد، ایلان ماسک، رئیس شرکت، از تصمیم خود برای درخواست کمک از پنتاگون عقب نشینی کرده و در توییتر نوشت که اسپیس ایکس “به کمک مالی [دولت] اوکراین به صورت رایگان ادامه خواهد داد”، حتی اگر استارلینک همچنان در حال ضرر دادن است.


ماسک سخنان خود را در توییت خود به فایننشال تایمز تایید کرد و افزود که اسپیس ایکس به تامین مالی دسترسی اوکراین به اینترنت ماهواره ای Starlink “به طور نامحدود” ادامه خواهد داد.

هنگامی که اخبار مربوط به نامه منتشر شد، ماسک از موضع شرکت خود دفاع کرد و تصریح کرد که اسپیس ایکس از پنتاگون درخواستی برای پرداخت هزینه های قبلی نمی کند. او توضیح داد که اسپیس ایکس به سادگی نمی تواند سیستم موجود در اوکراین را تامین مالی کند و به طور منظم هزاران پایانه جدید را برای جایگزینی ترمینال هایی که به طور معمول توسط نیروهای روسی تخریب می شوند، ارسال کند. ماسک افزود که “سوختگی” برای راه اندازی سیستم Starlink در کشور 20 میلیون دلار در ماه است، زیرا باید “در برابر حملات سایبری و پارازیت” نیز دفاع کند.

در اوایل این ماه، تایمز گزارش داد که نیروهای اوکراینی با قطعی استارلینک دست و پنجه نرم کردند که منجر به از دست دادن “فاجعه بار” ارتباطات در خط مقدم شد. ماسک پاسخ داد که این قطعه «به دروغ ادعا می‌کند که برای پایانه‌های [و] سرویس Starlink پول پرداخت شده است، در حالی که تنها درصد کمی پرداخت شده است». بر اساس نامه اسپیس ایکس که CNN به دست آورده بود، با این حال، حدود 85 درصد از 20000 پایانه در اوکراین در آن زمان به طور کامل یا جزئی توسط ایالات متحده، بریتانیا، لهستان و سایر منابع خارجی تامین می شد.

پنتاگون پس از علنی شدن این نامه تایید کرد که در حال بحث در مورد پرداخت ها با اسپیس ایکس است اما همچنین به دنبال جایگزین های بالقوه است. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌ای گفت: «فقط اسپیس‌ایکس نیست، بلکه نهادهای دیگری نیز وجود دارند که مطمئناً می‌توانیم در تأمین نیاز اوکراین در میدان جنگ با آنها شریک شویم».

اشتراک گذاری