امروز:9 فروردین 1403

ناسا صوتی از یک طوفان گرد و غبار مریخی که برای اولین بار ضبط شده است، منتشر کرد

ناسا امروز اعلام کرد که مریخ نورد Perseverance برای اولین بار صدای یک صوتی از یک طوفان گرد و غبار مریخی که برای اولین بار ضبط شده است گرد و غبار مریخی را ضبط کرده است. اما این کلیپ نه تنها ما را با شنیدن یک گرداب فرازمینی آشنا می کند. همچنین می تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تأثیر گرد و غبار بر ماموریت های آینده مریخ داشته باشند.

میکروفن‌های مریخ‌نورد شیطان غبار را در 27 سپتامبر 2021 برداشتند. از نظر معمولی، شبیه میکروفونی است که وزش باد را روی زمین می‌گیرد، اما دانشمندان می‌توانند خیلی بیشتر بیاموزند. نائومی مرداک، دانشمند سیاره‌شناسی و نویسنده گزارش جدید، به واشنگتن پست گفت: «هنگامی که شیطان گرد و غبار از روی استقامت عبور می‌کرد، ما در واقع می‌توانستیم ضربه‌های منفرد دانه‌ها را روی مریخ نورد بشنویم. ما واقعاً می‌توانیم آنها را بشماریم.»

گرد و غبار عامل مهمی در برنامه ریزی برای ماموریت های مریخ است. این می تواند سپرهای حرارتی فضاپیما را فرسایش دهد، به ابزارهای علمی آسیب برساند، چتر نجات را از کار بیاندازد و پنل های خورشیدی را خفه کند.

دانشمندان تخمین می زنند که گردباد ثبت شده حدود 82 فوت عرض و 387 فوت ارتفاع داشته است. (اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما این طوفان نسبتاً جزئی به مریخ نورد آسیبی نرسانده است.) همانطور که در زیر می‌شنوید (از طریق Science News)، این کلیپ شامل مکث کوتاهی در تلاطم زمانی است که چشم شیطان گرد و غبار از روی مریخ نورد عبور می‌کند.

استقامت همچنین تصاویری از طوفان در حال نزدیک شدن به ثبت رساند (همچنین در ضبط گنجانده شده است). دانشمندان مجبور بودند ابزارهای خود را برای افزایش شانس ضبط یک طوفان هماهنگ کنند. این مریخ نورد تنها قطعه های صوتی را به مدت کمتر از سه دقیقه ضبط می کند و این کار را فقط هشت بار در ماه انجام می دهد. این به معنای زمان‌بندی آن‌ها برای زمانی است که شیاطین گرد و غبار بیشتر به آن برخورد می‌کنند در حالی که دوربین‌های آن را به جایی که احتمال نزدیک‌تر شدن آنها وجود دارد، هدایت می‌کنند. در این مورد، آن آمادگی – و نه درجه کمی از شانس – نتیجه داد.

جان ادوارد مورز، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه یورک، می‌گوید: «نمی‌توانم به مورد قبلی فکر کنم که در آن داده‌های بسیاری از ابزارهای زیادی در توصیف یک شیطان غباری نقش داشته باشد. «اگر [دوربین] به جهت دیگری اشاره می‌کرد یا رصد میکروفون تنها چند ثانیه بعد برنامه‌ریزی می‌شد، بخش‌های کلیدی داستان گم می‌شد. گاهی اوقات خوش شانس بودن در علم کمک می کند!»

مریخ نورد Perseverance تقریباً 10 فوت طول در 30 ژوئیه 2020 پرتاب شد و در 18 فوریه 2021 خاک مریخ را لمس کرد. ناسا از این وسیله نقلیه برای کاوش دهانه Jezero و جستجوی نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی به عنوان بخشی از ماموریت مریخ 2020 استفاده می کند. .

اشتراک گذاری