امروز:9 فروردین 1403

سفیده تخم مرغ می تواند کلید حذف میکروپلاستیک ها از آب دریا باشد

میکروپلاستیک ها آفتی هستند که به حیات وحش آسیب می زند، اما ممکن است در صبحانه خود به راه حل این مشکل خیره شوید. محققان پرینستون از سفیده تخم مرغ برای ایجاد یک آئروژل سبک و متخلخل استفاده کرده اند که می تواند میکروپلاستیک ها و نمک را از آب دریا حذف کند. هنگامی که سفیدها را در فضایی بدون اکسیژن یخ زده و فوق گرم می کنید (تا 1652 فارنهایت)، سیستم پروتئین خالص آنها ترکیبی از رشته های فیبر کربن و صفحات گرافن تولید می کند که می تواند 99 درصد پلاستیک های ریز را از آب و 98 درصد را حذف کند. از نمک حتی تخم‌مرغ‌های سرخ‌شده و زده شده نیز به همان اندازه خوب عمل می‌کنند.

همانطور که ممکن است تصور کنید، یک ماده ارگانیک به راحتی در دسترس مانند این مزایای خود را دارد. ساخت آن ارزان است و برای کار فقط به نیروی جاذبه نیاز دارد. انرژی یا آب اضافی مصرف نمی کند. کربن فعال ارزان است، اما به اندازه ژل سفیده تخم مرغ موثر نیست. و در حالی که تخم‌مرغ‌های خواربارفروشی باعث پیشرفت شد، می‌توانید از پروتئین‌های دیگری استفاده کنید که باعث کاهش عرضه غذای مردم نمی‌شوند.

آئروژل هنوز برای استفاده گسترده آماده نیست. دانشمندان باید قبل از امکان تولید انبوه، فرآیند تولید را اصلاح کنند. با این حال، اگر این اتفاق بیفتد، پیامدهای آن روشن است. حذف میکروپلاستیک ها و در غیر این صورت تصفیه آب در حالی که اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند، نسبتاً آسان است. در حالی که حذف نمک ممکن است مشکلاتی را در اقیانوس ها ایجاد کند، ممکن است برای نمک زدایی در مناطقی که یافتن آب آشامیدنی شیرین دشوار است بسیار مفید باشد.

برای این موضوع اهداف دیگری نیز وجود دارد. ژل ممکن است برای ذخیره انرژی و عایق نیز مفید باشد، بنابراین اگر روزی پروتئین های تخم مرغ مانندی در دیواره های خود پیدا کردید تعجب نکنید.

اشتراک گذاری