امروز:6 اردیبهشت 1403

اولین عکس‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ، اطلاعات بیشتری در مورد جو را نشان دهد

تلسکوپ فضایی جیمز وب هنوز در حال گرفتن اولین تصاویر خود از سیارات منظومه شمسی است و آخرین دسته می تواند بسیار مفید باشد. ناسا و آژانس فضایی اروپا تصاویر اولیه ای از مریخ را که در 5 سپتامبر گرفته شده است، به اشتراک گذاشته اند که نویدبخش بینش جدیدی از جو این سیاره است. داده های دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) در حال حاضر چند شگفتی را ارائه می دهد. جولیانو لیوزی و Space.com ناسا خاطرنشان کردند: برای شروع، حوضه غول پیکر هلاس در گرم ترین زمان روز به طور عجیبی تاریک تر از مناطق مجاور است – فشار هوای بالاتر در ارتفاع پایین حوضه، انتشار حرارتی را سرکوب کرده است.

تصاویر JWST همچنین به آژانس‌های فضایی این فرصت را داد تا ترکیب جوی مادون قرمز نزدیک مریخ را با استفاده از آرایه طیف‌نگار درونی تلسکوپ به اشتراک بگذارند. «نقشه» طیف‌سنجی (تصویر در وسط) سیاره را نشان می‌دهد که دی اکسید کربن را در چندین طول موج مختلف جذب می‌کند، و همچنین حضور مونوکسید کربن و آب را نشان می‌دهد. یک مقاله تحقیقاتی آینده جزئیات بیشتری در مورد شیمی هوای مریخ ارائه خواهد کرد.

ترکیب جو مریخ از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، ESA، CSA، STScI، تیم مریخ JWST/GTO

ضبط تصاویر بسیار مشکل بود. مریخ یکی از درخشان‌ترین اجرامی است که تلسکوپ جیمز وب می‌تواند ببیند – مشکلی برای رصدخانه‌ای که برای مطالعه دورترین اجرام در کیهان طراحی شده است. محققان با گرفتن نوردهی های بسیار کوتاه و استفاده از تکنیک های خاص برای تجزیه و تحلیل یافته ها با این موضوع مقابله کردند.

این تنها موج اولیه تصاویر و داده هاست. مشاهدات بیشتری لازم است تا اطلاعات بیشتری در مورد مریخ فاش شود. با این حال، اطلاعات طیفی از قبل به اطلاعات بیشتری در مورد مواد سیاره اشاره می کند. لیوزی همچنین فکر می‌کند که مطالعات JWST می‌تواند اختلافات مربوط به حضور متان در مریخ را حل کند و به طور بالقوه نشان‌دهنده وجود حیات در سیاره سرخ در گذشته دور خود باشد.

اشتراک گذاری