امروز:6 اردیبهشت 1403

تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل برای گرفتن تصویر چند طیفی از کهکشان فانتوم نیروهای خود را پیوند دادند

JWST از زمانی که شروع به ارسال تصاویر به زمین کرده است، خیره شده است، اما گاهی اوقات حتی پیشرفته ترین تلسکوپ فضایی تا کنون به کمک کمی از یک دوست نیاز دارد. روز دوشنبه آژانس فضایی اروپا تصویر جدیدی از کهکشان فانتوم منتشر کرد. مسیه 74 که تقریباً 32 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، از زمانی که در سال 1780 توسط پیر مکشین کشف شد، مورد علاقه ستاره شناسان بوده است.

چیزی که تصویر بالا از کهکشان فانتوم را با تصاویری که در گذشته دیده‌اید متفاوت می‌کند، ترکیبی بودن آن است. این شامل طول موج های مرئی و فرابنفش است که توسط تلسکوپ فضایی هابل با نور مادون قرمز که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده می شود، گرفته شده است. می توانید تصاویر جداگانه ای که این دو گرفته شده را در زیر مشاهده کنید. عکس M74 وب تمام گاز و غبار موجود در لبه بیرونی کهکشان “مارپیچ طرح بزرگ” را برجسته می کند. این تصویر همچنین خوشه ستاره ای هسته ای را در مرکز آن نشان می دهد.
نمای چند طیفی از تلسکوپ فضایی جیمز وب M74NASA/ESA/CSA

این نمای جدید از کهکشان فانتوم بیش از اینکه یک تصویر زیبا باشد، گواهی بر این است که تلسکوپ فضایی هابل هنوز چقدر به جامعه علمی ارائه نکرده است. آژانس فضایی اروپا می‌گوید مشاهدات هابل از M74 تشکیل‌های ستاره‌ای به نام مناطق “HII” در کهکشان را نشان داد. باید اعتراف کنید، این برای تلسکوپی که تنها به مدت 15 سال فعال می ماند، اما 32 سال است که قوی عمل می کند، بسیار خوب است. ESA گفت: «با ترکیب داده‌های تلسکوپ‌هایی که در سراسر طیف الکترومغناطیسی کار می‌کنند، دانشمندان می‌توانند بینش بیشتری نسبت به اجرام نجومی نسبت به استفاده از یک رصدخانه منفرد – حتی رصدخانه‌ای به قدرتمندی وب» به دست آورند.

اشتراک گذاری