امروز:31 فروردین 1403

عواملی باعث می شوند که زمین سریع تر به دور خود بچرخد

در طی دو سال گذشته، زمان بیش از هر زمان دیگری مبهم شده است. به گفته دانشمندان، این دیدگاه اشتباه نیست. در 29 ژوئن، نیمه شب 1.59 میلی ثانیه زودتر از حد انتظار رسید. این کوتاه‌ترین روز در بیش از نیم قرن گذشته بود، حداقل از زمانی که دانشمندان در دهه 1960 سرعت چرخش زمین را با ساعت‌های اتمی ردیابی کردند.

این یک اتفاق هم نبود و در گذشته نیز این مورد اتفاق افتاده است. در سال 2020، این سیاره شاهد 28 روز کوتاه در تاریخ ثبت شده در آن زمان بود. و همین هفته گذشته، در 26 جولای، روز 1.5 میلی ثانیه کمتر از حد معمول طول کشید. لئونید زوتوف، محقق دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، به سی‌بی‌اس نیوز گفت: از سال 2016 زمین شروع به شتاب گرفتن کرد. امسال نسبت به سال‌های 2021 و 2020 سریع‌تر می‌چرخد.»

روزها از زمان شکل گیری زمین بسیار طولانی تر شده اند. همانطور که گاردین اشاره می کند، حدود 1.4 میلیارد سال پیش، یک چرخش زمین کمتر از 19 ساعت طول کشید. روزها به طور متوسط ​​هر سال حدود یک 74000 ثانیه طولانی تر شده اند. اما چرخش سیاره می تواند به صورت روزانه در نوسان باشد.

دانشمندان بر این باورند که تعدادی از عوامل ممکن است بر چرخش زمین تأثیر بگذارند، از جمله زلزله، بادهای قوی تر در سال های ال نینو، ذوب شدن و یخ زدن مجدد یخ ها، ماه و آب و هوا. برخی پیشنهاد کرده اند که به اصطلاح “تلو تلو خوردن چندلر” ممکن است بر چرخش نیز تأثیر بگذارد. همانطور که USA Today می گوید، این پدیده یک “انحراف کوچک و نامنظم در نقاط چرخش زمین نسبت به زمین جامد” است.

اولگ اوبلوخوف و احمد بیاگووی، مهندسان متا در یک پست وبلاگی نوشتند: «با تغییر الگوی چرخش زمین، احتمال اینکه در آینده به یک ثانیه جهش منفی برسیم بسیار زیاد است. تأثیر یک ثانیه کبیسه منفی هرگز در مقیاس بزرگ آزمایش نشده است، این می تواند تأثیر مخربی بر نرم افزار متکی بر تایمر یا زمان بندی داشته باشد.

اشتراک گذاری