امروز:1 اردیبهشت 1403

تلسکوپ جیمز وب ناسا مورد اصابت یک ریزشهاب سنگ قرار گرفت

ستاره شناسان در همه جا امید زیادی به تلسکوپ جیمز وب ناسا دارند. قرار است به ما بینشی از اولین ستاره ها و کهکشان هایی که تا کنون شکل گرفته اند و جو سیارات فراخورشیدی بالقوه قابل سکونت را به ما بدهد. به همین دلیل است که ناسا و شرکای آن، آن را طوری مهندسی کرده بودند که بتواند در شرایط سخت، مانند بمباران شدن توسط ریزشهاب‌ها که با سرعت بسیار بالا پرواز می‌کنند، مقاومت کند. بین 23 و 25 می، یک ریزشهاب سنگ بزرگتر از حد انتظار به یکی از بخش های آینه اصلی تلسکوپ برخورد کرد. این رویداد به اندازه‌ای مهم بود که ناسا بتواند یک «اثر قابل تشخیص در داده‌ها» را دریافت کند، اما به اندازه‌ای نبود که بر عملکرد تلسکوپ تأثیر بگذارد.

در اطلاعیه ناسا، ناسا گفت که تیم جیمز وب یک تجزیه و تحلیل اولیه را انجام داد و دریافت که هنوز در سطحی عمل می کند که “فراتر از تمام الزامات ماموریت است.” آژانس فضایی توضیح داد که مهندسانش در زمان ساخت تلسکوپ به شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌های واقعی روی نمونه‌های آینه‌ای انجام دادند تا از استحکام کافی آن مطمئن شوند. به عنوان مثال، تیم های پروازی تلسکوپ می توانند مانورهایی را برای دور کردن اپتیک آن از بارش شهابی شناخته شده انجام دهند. برخورد اخیری که متحمل شد به عنوان یک رویداد تصادفی اجتناب‌ناپذیر طبقه‌بندی شد، و ریزشهاب‌سنگ بزرگ‌تر از آن چیزی بود که مهندسان می‌توانستند روی زمین آزمایش کنند.
تبلیغات

خبر خوب این است که جیمز وب قابلیت تنظیم موقعیت آینه ها را برای تصحیح و به حداقل رساندن نتایج ضربه هایی مانند این دارد. مهندسان آن قبلاً اولین مورد از چندین تنظیم را برای جبران آسیب وارده به بخش آسیب دیده انجام داده اند. این آژانس همچنین تیمی از مهندسان را تشکیل داده است تا به دنبال راه هایی برای کاهش اثرات ضربه های این مقیاس در آینده باشند. جیمز وب جایگزین هابل است و انتظار می رود در 10 سال آینده – یا 20 سال آینده – اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهد، ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا به احتمال زیاد بهترین کار را انجام خواهند داد. می تواند از تلسکوپ فضایی محافظت کند.

لی فاینبرگ، مدیر المان تلسکوپ نوری وب در ناسا گودارد، گفت:

با قرار گرفتن آینه‌های وب در فضا، انتظار داشتیم که برخوردهای ریز شهاب‌سنگ گاه به گاه عملکرد تلسکوپ را در طول زمان کاهش دهد. از زمان پرتاب، ما چهار برخورد ریزشهاب‌سنگ کوچک‌تر را داشته‌ایم که مطابق با انتظارات بود و این مورد اخیراً بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های تخریب ما بود. ما از این داده های پرواز برای به روز رسانی تجزیه و تحلیل عملکرد خود در طول زمان استفاده خواهیم کرد و همچنین رویکردهای عملیاتی را توسعه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که عملکرد تصویربرداری Webb را به بهترین میزان ممکن برای سال های آینده به حداکثر می رسانیم.”

اشتراک گذاری