امروز:28 فروردین 1403

توسعه دهنده گوگل، اما هاروکا ایوائو، عدد پی را تا 100 تریلیون رقم محاسبه کرده است

انجام این محاسبه کمتر از 158 روز طول کشید.

اِما هاروکا ایوائو، مدافع توسعه‌دهنده Google Cloud و همکارانش بار دیگر ادعا می‌کنند که پی را با رکورد جدیدی از رقم محاسبه کرده‌اند. ایوائو می گوید که تیم ثابت ریاضی را تا 100 تریلیون رقم اعشار دیجیتال محاسبه کرده است.ایوائو و تیمش قبلاً در سال 2019 با انجام محاسباتی با دقت 31.4 تریلیون رقم، این رکورد را ثبت کردند. از آن زمان تا کنون این معیار چندین بار شکسته شده است، از جمله زمانی که محققان دانشگاه سوئیس رقم پی را در سال گذشته 82.8 تریلیون رقم زدند – دو برابر رقمی که تیم گوگل چند سال پیش به آن دست یافت. ایوائو و تیمش در حال کار با رکوردهای جهانی گینس برای تایید رسمی دستاورد خود به عنوان یک رکورد جهانی هستند.

ایوائو در یک پست وبلاگی نوشت که یافتن هر چه بیشتر ارقام پی راهی برای اندازه گیری پیشرفت توان محاسباتی است. کار او شامل نشان دادن توانایی های Google Cloud است، بنابراین جای تعجب نیست که ایوائو از قدرت پلت فرم برای انجام محاسبات استفاده کند.

در سال 2019، این محاسبه (که یک سوم ارقام آخرین تلاش را به دست آورد) 121 روز طول کشید. این بار، محاسبه به مدت 157 روز، 23 ساعت، 31 دقیقه و 7.651 ثانیه انجام شد، به این معنی که با وجود استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مشابه، رایانه‌ها بیش از دو برابر سریع‌تر کار می‌کردند. در مجموع حدود 82000 ترابایت داده پردازش شد.

ایوائو همچنین خاطرنشان می کند که خواندن تمام 100 تریلیون رقم با صدای بلند با سرعت یک در ثانیه بیش از 3.1 میلیون سال طول می کشد. و اگر تعجب می کنید، 100 تریلیونمین رقم اعشار Pi 0 است.

اشتراک گذاری