امروز:1 اردیبهشت 1403

مومیایی پری دریایی میمون مانند کشف شده در ژاپن در حال بررسی است

مومیایی 300 ساله پری دریایی میمون احتمالاً شامل نیم تنه میمونی است که به نیمه پایین ماهی دوخته شده است

محققان ژاپنی در حال بررسی منشا یک “پری دریایی مومیایی شده” کابوس‌وار و 300 ساله هستند که قرن‌ها به دلیل خواص دارویی احتمالی آن مورد پرستش قرار گرفته است. بقایای خالی از سکنه به احتمال زیاد ملغمه وحشتناکی از نیم تنه میمون است که به دم ماهی دوخته شده و احتمالاً با مو و ناخن انسان تزئین شده است.

هیروشی کینوشیتا، عضو هیئت مدیره انجمن فولکلور اوکایاما، مومیایی پری دریایی را که حدود 12 اینچ (30.5 سانتی متر) طول دارد، در یک جعبه در معبدی در استان اوکایاما کشف کرد. او اولین بار پس از یافتن تصویری از نمونه عجیب و غریب در دایره المعارفی از موجودات افسانه ای از مومیایی آگاه شد. طبق یادداشتی که در جعبه مومیایی به جا مانده بود، ظاهراً یک ماهیگیر این نمونه را بین سال‌های 1736 تا 1741 صید کرد و سپس آن را به خانواده‌ای مرفه فروخت. به گفته سایت خبری ژاپنی Asahi Shimbun (در برگه جدید باز می شود) محققان هنوز دقیقا نمی دانند چگونه پری دریایی در داخل معبد قرار گرفت.

تصاویر توسط آساهی شیمون ثبت شده است!

اکنون، تاکافومی کاتو، دیرینه‌شناس در دانشگاه علوم و هنر کوراشیکی، و همکارانش پس از اینکه کینوشیتا معبد را متقاعد کرد که به دانشمندان اجازه دهد بقایای غیرعادی را بررسی کنند، شروع به بررسی منشا مومیایی کرده‌اند. در 2 فوریه، دانشمندان با استفاده از سی تی اسکن از مومیایی تصویربرداری کردند، همانطور که در این ویدئو مشاهده می شود (در برگه جدید باز می شود). محققان همچنین برای شناسایی گونه هایی که برای ساخت این پری دریایی ترکیب شده اند، نمونه های DNA می گیرند. آنها گفتند که تیم نتایج خود را در اواخر سال منتشر خواهد کرد.


مومیایی پری دریایی تا حدودی شبیه دو موجود افسانه ای از فرهنگ عامه ژاپنی است: آمابی ها – پری دریایی با منقار به جای دهان و سه باله دم مجزا – و نینگیوها که موجوداتی شبیه ماهی با سر انسان هستند. هر دوی این نوع موجودات با داستان های معجزه آسای معالجه سلامت و افزایش طول عمر همراه بوده اند. در یکی از داستان‌های معروف، یائو بیکونی، زنی، گفته می‌شود که پس از خوردن تصادفی یک نینگیو، 800 سال زندگی کرده است.

کاهنان معبد به مومیایی به عنوان نشانه ای از سلامتی نگاه می کنند. کوزن کویدا، رئیس کشیش معبد، به آساهی شیمبون گفت: «ما آن را پرستش کرده‌ایم، به این امید که به کاهش همه‌گیری ویروس کرونا کمک کند، حتی اگر اندکی باشد.

این مومیایی قبلاً در یک محفظه شیشه‌ای در معبد به نمایش گذاشته می‌شد تا بازدیدکنندگان به آن دعا کنند، اما 40 سال گذشته را در گاوصندوق نسوز در معبد سپری کرده است تا از خراب شدن آن جلوگیری کند. به گفته آساهی شیمبون، مومیایی های مشابه پری دریایی در دو معبد دیگر در ژاپن پرستش شده است.

لایو ساینس قبلا گزارش داده است که این پری دریایی های تقلبی احتمالا توسط مردم محلی ساخته شده اند تا به گردشگران کنجکاو غربی بفروشند. فریبکاری مشابه، معروف به پری دریایی فیجی، در دهه 1810 به مسافران هلندی در ژاپن فروخته شد و بعداً دوباره به بازرگانان انگلیسی فروخته شد، قبل از ارسال به ایالات متحده، جایی که بخشی از مجموعه معروف P.T. بارنوم (الهام بخش واقعی فیلم “بزرگترین شومن”). اعتقاد بر این است که این پری دریایی 3 فوتی (91 سانتی متری) از بدن یک اورانگوتان و دم ماهی آزاد ساخته شده است.

منبع: لایو ساینس