امروز:1 اردیبهشت 1403

کپسول SpaceX Dragon با خیال راحت فضانوردان Crew-3 را به زمین باز گرداند

فضانوردانی که به عنوان بخشی از مأموریت SpaceX Crew-3 به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کردند، پس از تقریباً شش ماه در آزمایشگاه مداری به زمین بازگشتند. آنها با خیال راحت در خلیج مکزیک سوار بر Crew Dragon Endurance که اولین پرواز خود را با همان فضانوردان در نوامبر 2021، در ساعت 12:43 صبح به وقت شرقی در تاریخ 6 مه انجام داد – و ناسا یک ویدیوی شبانه بسیار دیدنی از این رویداد گرفته است.

همانطور که می بینید، کپسول Endurance در مادون قرمز بسیار درخشان به نظر می رسد، به احتمال زیاد به دلیل اینکه دمای آن در هنگام ورود به جو به حدود 3500 درجه فارنهایت رسیده است. تیم بازیابی فضانوردان ناسا، کایلا بارون، راجا چاری و تام مارشبرن و همچنین ماتیاس مورر فضانورد ناسا را ​​مدت کوتاهی پس از سقوط از کپسول بیرون آورد. مارشبرن تنها فضانورد کهنه کار از بین این چهار فضانورد است و پنجمین راهپیمایی فضایی خود را در طول این ماموریت به پایان رساند. این اولین ماموریت ایستگاه فضایی بین المللی برای سه مورد دیگر بود، با مورر تنها دومین فضانورد ESA بود که روی کپسول اژدها پرواز کرد.

فضانوردان Crew-3 177 روز را در مدار گذراندند و اقامت خود را با صدای بلند آغاز کردند. زمانی که ایستگاه فضایی بین المللی به طور خطرناکی از نزدیکی میدان زباله های مداری عبور کرد، اندکی پس از رسیدن به ایستگاه، همه فضانوردان حاضر در هواپیما مجبور به جستجوی امنیت در کشتی حمل و نقل خود بودند. وزارت امور خارجه ایالات متحده بعداً اعلام کرد که زباله ها از آزمایش موشکی روسیه که یکی از ماهواره های خود این کشور را منهدم کرد، به دست آمده است.

ماموریت سرنشین دار بعدی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی قرار است در ماه سپتامبر با دو فضانورد ناسا، یک فضانورد JAXA و یک فضانورد روسی به فضا پرتاب شود. این پنجمین پرواز خدمه تجاری ناسا پس از پرتاب Crew-4 در ماه آوریل به ایستگاه خواهد بود.

اشتراک گذاری