امروز:7 اردیبهشت 1403

سه ماهه سوم پر هرج و مرج تسلا شاهد افزایش سود بود اما درآمد کاهش یافت

تسلا با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل همراه با «تورم هزینه مواد خام»، ادامه کمبود قطعات و تقویت دلار در سه‌ماهه سوم مواجه شد که همگی به درآمد سه‌ماهه آن کمک کردند (21.45 میلیارد دلار در مقابل 21.96 میلیارد دلار مورد انتظار). با این حال، خودروساز EV همچنان موفق شد رکوردهای تولید را در هر یک از کارخانه های خود ثبت کند. بر اساس گزارش تولید سه ماهه این شرکت که در ابتدای ماه منتشر شد، تسلا در سه ماهه سوم 365923 دستگاه خودرو ساخت و تنها 343830 دستگاه را تحویل داد.

درآمد حاصل از فروش خودرو در سه ماهه گذشته به 18.69 میلیارد دلار رسید که 55 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد که به شرکت کمک کرده تا بخشی از حرکت از دست رفته در سه ماهه دوم کندتر خود را بازیابی کند. CNBC گزارش می دهد که ارزش سهام تسلا از زمان انتشار آن گزارش بیش از 17 درصد کاهش یافته است و از زمان پایان بازار چهارشنبه که درآمد تسلا منتشر شد، بیش از 5 درصد کاهش یافته است. سه ماهه سوم همچنین شاهد بودیم که آندری کارپاتی، مدیر هوش مصنوعی تسلا، پس از نیم دهه مدیریت توسعه ADAS شرکت را ترک کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در جریان تماس با سرمایه‌گذاران گفت، علی‌رغم این ضررهای اخیر، سود تسلا در سال گذشته دو برابر شده و به 3.29 میلیارد دلار رسیده است و به نظر می‌رسد که پایان سال حماسی خواهیم داشت. ما تقاضای بسیار خوبی برای Q4 داریم و انتظار داریم هر خودرویی را که برای آن تولید می کنیم بفروشیم.

ماسک همچنین به‌روزرسانی‌ای را در مورد در دسترس بودن نسخه گسترده بتای Full Self-Driving ارائه کرد. ماسک در طول این تماس گفت: “ما انتظار داریم تا پایان سال جاری نرم افزار کامل خودران را برای هر کسی که این بسته را سفارش دهد منتشر کنیم.” “در آن زمان تاییدیه نظارتی [NHTSA] را نخواهد داشت، اما با ماشین می‌تواند شما را بدون دست زدن به چرخ از خانه‌تان به محل کارتان، خانه دوستتان، خواربارفروشی ببرد.”

او توضیح داد: «ما نمی‌گوییم که کاملاً آماده است که کسی پشت فرمان نباشد. “فقط این است که تقریباً هرگز مجبور نخواهید بود که کنترل های خودرو را لمس کنید.”

تسلا رشد سالانه 50 درصدی فروش خودرو را در چند سال آینده هدف قرار داده است. در سال 2021، تسلا حدود 936000 وسیله نقلیه تحویل داد و تا به امروز 908573 خودرو را در سال 2022 تحویل داده است. با 490000 نفر از آنها در سه ماهه چهارم. تسلا همچنین متعهد شد که تحویل Semi خود را از دسامبر آغاز کند. ماسک اعلام کرد: کارخانه‌ها با سرعت کامل کار می‌کنند و ما هر خودرویی را که می‌سازیم تحویل می‌دهیم و حاشیه‌های عملیاتی را قوی نگه می‌داریم.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که خرید بالقوه 44 میلیارد دلاری ماسک از توییتر از طریق دادگاه راه می‌یابد و می‌تواند از مدیرعامل تسلا بخواهد که سهام بیشتری را در شرکت خودروسازی بفروشد تا به طور کامل این معامله را تامین کند. ماسک گفت: «من در مورد وضعیت توییتر هیجان‌زده هستم، زیرا بدیهی است که من آن محصول را فوق‌العاده خوب می‌شناسم و این یک دارایی است که برای مدت طولانی از بین رفته و پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد.