امروز:11 اردیبهشت 1403

ناسا آزمایش موشک ماه آرتمیس 1 را تا 12 آوریل به تعویق انداخت

ناسا بار دیگر آزمایش نهایی سیستم پرتاب فضایی نسل بعدی خود را به تعویق انداخت. این آژانس بیشتر روزهای آخر هفته گذشته را صرف انجام «تمرین لباس خیس» در مأموریت آتی Artemis 1 Moon کرد. این آزمایش برای تکرار روند شمارش معکوس مأموریت طراحی شده بود و عمدتاً طبق برنامه پیش می رفت تا زمانی که ناسا با مشکلی در پلت فرم پرتابگر موبایل SLS مواجه شد.

این مشکل آژانس را از بارگیری ایمن موشک با پیشران مایع منع کرد و ناسا آزمایش حیاتی را برای رفع مشکل به تعویق انداخت. در ابتدا قصد داشت آزمایش را در 9 آوریل از سر بگیرد تا بتواند پرواز تاریخی Ax-1 فضایی Axiom را انجام دهد، اما امروز اعلام کرد که آزمایش را تا آغاز هفته آینده بیشتر به تعویق می‌اندازد. همچنین اعلام کرد که پس از اینکه مهندسان متوجه مشکلی در شیر چک هلیوم شدند که برای جلوگیری از خروج گاز از SLS طراحی شده بود، آزمایش را اصلاح خواهد کرد. آزمایش اصلاح شده باعث می شود که ناسا در درجه اول بر سوخت رسانی به مرحله هسته موشک با “عملیات حداقل پیشران” در مرحله بالایی آن تمرکز کند.

ناسا گفت: «با توجه به تغییرات در روش‌های بارگیری مورد نیاز برای آزمایش اصلاح‌شده، آزمایش لباس مرطوب با تماس با ایستگاه‌ها در روز سه‌شنبه، ۱۲ آوریل و تانک در روز پنجشنبه، ۱۴ آوریل، از سر گرفته می‌شود.»

هنگامی که آزمایش کامل شد، ناسا در نهایت می‌تواند با Artemis 1 به جلو حرکت کند. این مأموریت یک کپسول بدون سرنشین Orion را به پرواز در اطراف ماه می‌فرستد که برای بررسی تأثیر این سفر بر فضانوردان انسان طراحی شده است. آژانس تا زمانی که تمرین لباس خیس را کامل نکند، تاریخی را برای ماموریت تعیین نمی کند. اگر در این هفته با شکست بیشتری مواجه نشود، Artemis 1 می‌تواند در اوایل ژوئن امسال به پایان برسد.

اشتراک گذاری