امروز:13 اردیبهشت 1403

ماموریت OSIRIS-REx سیارک ناسا که بر روی آن فرود آمد، سطحی شبیه یک گودال از توپ های پلاستیکی داشت

نزدیک به دو سال پیش، ناسا زمانی که فضاپیمای OSIRIS-REx را بر 101955 Bennu فرود اورد. ماموریت این فضاپیما جمع‌آوری یک نمونه سنگ‌ از سطح سیارک بود. در حالی که این ماموریت تا اواخر سال آینده به زمین باز نخواهد گشت، ناسا اطلاعات جدیدی در مورد این جرم آسمانی به اشتراک گذاشت. در به روز رسانی منتشر شده در این هفته (از طریق Mashable)، آژانس فاش کرد اگر فضاپیما بلافاصله پس از تماس با سطح سیارک، رانشگرهای خود را شلیک نمی کرد، OSIRIS-REx در Bennu غرق می شد.

به نظر می رسد که ذراتی که نمای بیرونی بننو را تشکیل می دهند به قدری شل بسته شده اند و به آرامی به یکدیگر متصل شده اند که اگر فردی به بننو پا بگذارد مقاومت بسیار کمی احساس می کند، گویی وارد گودالی از توپ های پلاستیکی می شود.

این چیزی نیست که دانشمندان فکر می کردند در Bennu پیدا کنند. با مشاهده این سیارک از زمین، انتظار می رفت که سطح آن از مواد صاف و شنی مانند ساحل پوشیده شود. واکنش بننو به سقوط OSIRIS-REx نیز دانشمندان را متحیر کرد. پس از تعامل کوتاهی با سیارک، فضاپیما دهانه ای به پهنای ۲۶ فوت (۸ متر) بر جای گذاشت.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌های فضاپیما، آن‌ها دریافتند که با همان مقدار مقاومتی مواجه می‌شود که یک فرد روی زمین در حین فشردن پیستون روی یک کافه قهوه فرانسوی احساس می‌کند. ران بالوز، دانشمند تیم OSIRIS-REx، می گوید: «زمانی که ما رانشگرهای خود را برای ترک سطح شلیک کردیم، هنوز در حال فرو رفتن در سیارک بودیم.

به گفته ناسا، یافته های آن در بننو می تواند به دانشمندان کمک کند تا مشاهدات از راه دور سایر سیارک ها را بهتر تفسیر کنند. به نوبه خود، این می تواند به آژانس در طراحی ماموریت های سیارکی آینده کمک کند. پاتریک میشل، عضو تیم OSIRIS-REx، گفت: «من فکر می‌کنم ما هنوز در ابتدای درک این اجسام هستیم، زیرا آنها به روش‌های بسیار غیرمعمولی رفتار می‌کنند.

اشتراک گذاری