امروز:15 اردیبهشت 1403

تراویس کالانیک، یکی از بنیانگذاران اوبر، خشونت علیه رانندگان را ابزاری برای رشد می دانست

مجموعه جدیدی از اسناد فاش شده، نور نامطلوبی را در روزهای اولیه اوبر روشن کرده است. این اسناد فاش شده که Uber Files نام دارد شامل تقریباً 124000 سند داخلی شرکت، از جمله بیش از 83000 ایمیل و پیامک رد و بدل شده بین مدیر عامل سابق تراویس کالانیک و سایر مدیران است که به دوره زمانی بین 2013 تا 2017 مربوط می شود. در میان با جنجال‌های فزاینده به عنوان مدیرعامل اوبر کنار رفت.

گاردین با همکاری کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ)، این مجموعه را با 180 روزنامه نگار در 40 رسانه در 29 کشور به اشتراک گذاشت. این اسناد نشان می‌دهد که شرکتی مایل به انجام کارهایی است که بسیاری از مدیرانش فکر می‌کردند «غیرقانونی» هستند.

به عنوان مثال، در سال 2016، بنا بر گزارش ها، کالانیک به کارمندان فرانسوی دستور داد تا رانندگان محلی اوبر را تشویق کنند تا به اعتصابات تاکسی هایی که در آن زمان در پاریس در جریان بود اعتراض کنند. زمانی که یکی از مدیران اجرایی به کالانیک هشدار داد که “افراد راست افراطی” بخشی از اعتراض هستند، مدیر عامل سابق عقب نشینی کرد. او گفت: “من فکر می کنم ارزشش را دارد.” «خشونت موفقیت [ها] را تضمین می کند. و باید در مقابل این افراد مقاومت کرد، نه؟»

یکی از مدیران ارشد سابق به گاردین گفت که پاسخ کالانیک با استراتژی «اسلحه سازی» رانندگان و کتاب بازی ای که شرکت در کشورهای دیگر به آن بازگردانده بود، مطابقت داشت.

مجموعه‌ای دیگر از اسناد، مدت‌هایی را که شرکت برای فرار از نظارت طی کرده است، نشان می‌دهد. در حداقل 12 مورد، اوبر به کارکنان دفاتر محلی در 6 کشور از جمله فرانسه، هلند و هند دستور داد تا از “سوئیچ کشتن” استفاده کنند، ابزاری داخلی که شرکت برای محافظت از داده های خود ساخته است.

کالانیک در ایمیلی که توسط واشنگتن پست به اشتراک گذاشته شده است، نوشت: “لطفا هر چه سریعتر کلید kill را بزنید.” او با اشاره به دفتر این شرکت در آمستردام افزود: «دسترسی باید در AMS قطع شود.» در دو مورد مربوط به دفتر اوبر در مونترال، مقامات فقط برای دیدن همه رایانه‌ها و تبلت‌ها قبل از تنظیم مجدد به طور همزمان وارد ساختمان شدند. به The Post گفت: “چنین نرم افزاری هرگز نباید برای خنثی کردن اقدامات قانونی قانونی استفاده می شد” و استفاده از سیستم را در سال 2017 متوقف کرد.

جیل هزل بیکر، معاون ارشد بازاریابی و امور عمومی اوبر، در بیانیه‌ای که این شرکت پس از انتشار یافته‌های گاردین منتشر کرد، گفت: «ما برای رفتار گذشته‌ای که آشکارا با ارزش‌های کنونی ما مطابقت ندارد، بهانه‌ای نیاورده‌ایم و نخواهیم کرد. در فایل های Uber در عوض، ما از مردم می‌خواهیم که ما را بر اساس آنچه در پنج سال گذشته انجام داده‌ایم و در سال‌های آینده انجام خواهیم داد، قضاوت کنند.»

سخنگوی تراویس کالانیک در بیانیه‌ای که توسط ICIJ منتشر شد، گفت: هرگونه پیشنهادی که مدیر اجرایی سابق در «رفتار غیرقانونی یا نامناسب» «هدایت کرده، درگیر یا دست داشته»، «کاملاً نادرست است».

آنها افزودند: «واقعیت این بود که ابتکارات توسعه Uber توسط بیش از صد رهبر در ده‌ها کشور در سراسر جهان و در همه زمان‌ها تحت نظارت مستقیم و با تأیید کامل گروه‌های قوی قانونی، سیاست‌گذاری و انطباق اوبر رهبری می‌شد.

اشتراک گذاری