امروز:1 اردیبهشت 1403

چین می گوید احتمالا سیگنال هایی از موجودات فضایی دریافت کرده است

بر اساس گزارشی که اخیراً توسط دانشمندان چینی ارسال شده و متعاقباً حذف شده است، چین مدعی است که تلسکوپ عظیم «چشم آسمان» این کشور ممکن است سیگنال‌های یک تمدن بیگانه دوردست را دریافت کرده باشد.

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه (14 ژوئن) در Science and Technology Daily، روزنامه رسمی وزارت علوم و فناوری چین منتشر شد، ستاره شناسان دانشگاه عادی پکن “چند مورد از ردپای احتمالی فناوری و تمدن های فرازمینی را از خارج از زمین کشف کردند.”

این سیگنال ها توسط تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری چین (FAST) با نام مستعار “چشم آسمان” که بزرگترین تلسکوپ رادیویی در جهان است، دریافت شد. Sky Eye برای اسکن فضای عمیق برای سیگنال های رادیویی که می تواند حیات فرازمینی را در سال 2019 نشان دهد، کار کرد. با غربال کردن این داده ها در سال 2020، محققان گفتند که دو سیگنال رادیویی مشکوک با باند باریک و بالقوه مصنوعی را مشاهده کردند. سپس، در سال 2022، یک بررسی هدفمند از سیارات فراخورشیدی شناخته شده، سیگنال رادیویی با باند باریک عجیب دیگری را پیدا کرد که تعداد را به 3 رساند.

از آنجایی که سیگنال‌ها امواج رادیویی با باند باریک هستند که معمولاً فقط توسط هواپیماهای انسانی و ماهواره‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانستند توسط فناوری بیگانه تولید شوند. با این حال، دانشمندان می گویند که یافته های آنها مقدماتی است و باید تا پایان تجزیه و تحلیل با احتیاط انجام شود.

Zhang Tongjie، دانشمند ارشد گروه تحقیقاتی تمدن فرازمینی چین در دانشگاه عادی پکن، به Science and Technology Daily گفت: «اینها چندین سیگنال الکترومغناطیسی با باند باریک متفاوت از گذشته هستند و تیم در حال حاضر در حال کار بر روی تحقیقات بیشتر است. “احتمال اینکه سیگنال مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشد نیز بسیار زیاد است و باید تایید و رد شود. این ممکن است یک فرآیند طولانی باشد.”

پس از انتشار، این گزارش به سرعت در شبکه اجتماعی چینی Weibo منتشر شد و توسط تعدادی دیگر از رسانه های دولتی دریافت شد. دلایل حذف ناگهانی آن نامشخص است.

این سیگنال ها اولین بار نیست که دانشمندان توسط امواج رادیویی از اعماق فضا گیج می شوند. در آگوست 1977، جستجوی SETI (جستجوی هوش فرازمینی) که توسط تلسکوپ گوش بزرگ دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، یک انفجار الکترومغناطیسی فوق‌العاده قوی، دقیقه‌ای را دریافت کرد که دانشمندان گمان می‌کردند که تمدن‌های بیگانه می‌توانند از آن استفاده کنند. به محض مشاهده سیگنال روی پرینت داده ها، دانشمندی که در آن شب با تلسکوپ کار می کرد، جری اِهمان، با عجله نوشت: “وای!” با قلم قرمز روی صفحه، نام معروف خود را به تشخیص داده است.

لایو ساینس قبلا گزارش داده بود که جستجوهای بعدی در همان منطقه از فضا همگی دست خالی بازگشته اند و تحقیقات بعدی نشان می دهد که سیگنال می تواند از ستاره ای شبیه به خورشید واقع در صورت فلکی قوس گرفته شده باشد. با این وجود، منبع سیگنال هنوز یک راز است.

اخترشناسان چینی مایلند تداخل رادیویی را رد کنند، زیرا در گذشته اخیر دانشمندان شکار بیگانه را به طرز معروفی تحت تأثیر قرار داده است. در سال 2019، اخترشناسان سیگنالی را مشاهده کردند که از پروکسیما قنطورس به زمین فرستاده شد – نزدیکترین منظومه ستاره ای به خورشید ما (که تقریباً 4.2 سال نوری از ما فاصله دارد) و حداقل یک سیاره بالقوه قابل سکونت را در خود جای داده است.

آیا بیگانگان از دور ما را تماشا می کنند؟

انسان‌ها در تشخیص سیاراتی که به دور ستاره‌های بیگانه می‌چرخند موفق شده‌اند. اما چه تعداد از آن ستاره های بیگانه می توانند به گذشته نگاه کنند و ما را ببینند؟

این سیگنال یک موج رادیویی با باند باریک بود که معمولاً با اشیاء ساخته شده توسط انسان مرتبط بود، که دانشمندان را به این احتمال هیجان‌انگیز که از فناوری بیگانه‌ها می‌آمد، سوق داد. با این حال، مطالعات جدیدی که دو سال بعد منتشر شد، نشان داد که این سیگنال به احتمال زیاد توسط فناوری انسانی نادرست تولید شده است. به طور مشابه، مجموعه‌ای از سیگنال‌های معروف دیگر که زمانی گمان می‌رفت از بیگانگان می‌آمد، بین سال‌های 2011 و 2014 شناسایی شد، مشخص شد که در واقع توسط دانشمندانی که ناهارشان را در مایکروویو می‌رفتند، ساخته شده‌اند.

تونجی اضافه کرده است که تیم او در حال برنامه ریزی برای مشاهدات مکرر از سیگنال های عجیب و غریب است تا به طور قطعی هرگونه تداخل رادیویی را رد کند و تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد آنها به دست آورد.

ژانگ به روزنامه Science and Technology Daily گفت: «ما مشتاقانه منتظریم [تلسکوپ FAST] اولین کسی باشد که وجود تمدن های فرازمینی را کشف و تأیید می کند.

منبع: لایو ساینس

اشتراک گذاری