امروز:6 اردیبهشت 1403

دانشمندان نیروی خورشیدی مبتنی بر فضا را به زمین منتقل کرده اند

ایده انتقال انرژی خورشیدی از فضا ایده جدیدی نیست. در سال 1968، یک مهندس ناسا به نام پیتر گلاسر اولین طرح مفهومی برای یک ماهواره با انرژی خورشیدی را تولید کرد. اما تنها اکنون، 55 سال بعد، به نظر می رسد که دانشمندان واقعاً یک آزمایش موفقیت آمیز انجام داده اند. تیمی از محققان از Caltech روز پنجشنبه اعلام کردند که نمونه اولیه فضایی آنها به نام Space Solar Power Demonstrator (SSPD-1) نور خورشید را جمع آوری کرده، آن را به الکتریسیته تبدیل کرده و به گیرنده های مایکروویو نصب شده روی پشت بام پردیس پاسادنا در Caltech ارسال کرده است. . این آزمایش همچنین ثابت می‌کند که راه‌اندازی که در 3 ژانویه به فضا پرتاب شد، می‌تواند در سفر به فضا، همراه با محیط خشن خود فضا زنده بماند.

علی حاجیمیری، استاد دانشگاه گفت: “تا جایی که ما می دانیم، هیچ کس تا به حال انتقال انرژی بی سیم در فضا را حتی با سازه های سفت و سخت گران قیمت نشان نداده است. ما این کار را با ساختارهای سبک وزن انعطاف پذیر و با مدارهای مجتمع خودمان انجام می دهیم. این اولین بار است.” از مهندسی برق و مهندسی پزشکی و یکی از مدیران پروژه انرژی خورشیدی فضایی Caltech (SSPP)، در یک بیانیه مطبوعاتی که روز پنجشنبه منتشر شد.

این آزمایش – که به طور کامل به عنوان آرایه مایکروویو برای آزمایش مدار پایین انتقال نیرو (یا به اختصار MAPLE) شناخته می شود – یکی از سه پروژه تحقیقاتی است که روی SSPD-1 انجام می شود. به گفته Caltech، این تلاش شامل دو آرایه گیرنده مجزا و فرستنده های مایکروویو سبک وزن با تراشه های سفارشی بود. این تیم در بیانیه مطبوعاتی خود اضافه کرد که تنظیمات انتقال به گونه ای طراحی شده است که میزان سوخت مورد نیاز برای ارسال آنها به فضا را به حداقل برساند و همچنین طراحی باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا فرستنده ها بتوانند روی یک موشک جمع شوند.

انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا مدت‌هاست که چیزی شبیه جام مقدس در جامعه علمی بوده است. اگرچه در شکل فعلی آن گران است، اما این فناوری نوید انرژی های تجدیدپذیر بالقوه نامحدود را دارد، با پانل های خورشیدی در فضا که قادر به جمع آوری نور خورشید بدون توجه به زمان روز هستند. همانطور که Nikkei اشاره می کند، استفاده از امواج مایکروویو برای انتقال نیرو همچنین به این معنی است که پوشش ابر تداخلی ایجاد نمی کند.

پروژه انرژی خورشیدی فضایی Caltech (SSSP) به سختی تنها تیمی است که تلاش کرده است انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا را به واقعیت تبدیل کند. اواخر ماه گذشته، چند روز قبل از اعلام Caltech، آژانس فضایی ژاپن، JAXA، یک مشارکت عمومی و خصوصی را اعلام کرد که هدف آن ارسال انرژی خورشیدی از فضا تا سال 2025 است. رهبر این پروژه، استاد دانشگاه کیوتو، روی فضا کار کرده است. انرژی خورشیدی مبتنی بر انرژی از سال 2009. ژاپن نیز نزدیک به یک دهه پیش در سال 2015، زمانی که دانشمندان JAXA 1.8 کیلووات انرژی – تقریباً انرژی کافی برای برق رسانی به یک کتری برقی – بیش از 50 متر به یک گیرنده بی‌سیم انتقال دادند، پیشرفت ویژه‌ای داشت.

پروژه انرژی خورشیدی فضایی در سال 2011 تأسیس شد. علاوه بر MAPLE، SSPD-1 برای ارزیابی اینکه چه نوع سلول هایی در بقای شرایط فضا مؤثرتر هستند، استفاده می شود. به گفته Caltech، آزمایش سوم به نام DOLCE (آزمایش مرکب فوق نور قابل استقرار در مدار) شناخته می شود، ساختاری با ابعاد شش در شش فوت که “معماری، طرح بسته بندی، و مکانیسم های استقرار فضاپیمای مدولار را نشان می دهد.” هنوز مستقر نشده است.

اشتراک گذاری