امروز:1 اردیبهشت 1403

تلسکوپ جیمز وب کهکشانی شبیه کهکشان راه شیری را در فاصله یک میلیارد سال نوری از ما ثبت کرد

ستاره شناسان آژانس فضایی اروپا (ESA) از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای گرفتن تصویری از یک کهکشان مارپیچی که شبیه خانه ما، کهکشان راه شیری است، استفاده کردند. منظومه ستاره ای، LEDA 2046648، در فاصله یک میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی هرکول قرار دارد. این شامل هزاران کهکشان، تریلیون ها ستاره و سیاره های بی شمار است.

ESA این تصویر را در 31 ژانویه منتشر کرد (این هفته توسط نیویورک تایمز برجسته شد). آژانس فضایی آن را به عنوان یک تصویر کالیبراسیون صرف برای “تأیید قابلیت های تلسکوپ در حالی که برای عملیات علمی آماده شده بود” توصیف کرد. اخترشناسان ESA آن را در 22 مه 2022 با دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ وب (NIRCam) ثبت کردند.

این دوربین فوق‌العاده قدرتمند می‌تواند طول موج‌های مادون قرمز طولانی‌تر تولید شده توسط نور از این فاصله دور را تشخیص دهد. جابجایی به سرخ، کشش طول موج نور را در حین دور شدن از ما توصیف می‌کند و تا زمانی که قرمزتر از حد انتظار به نظر برسد، افزایش می‌یابد. این به دلیل انبساط جهان رخ می دهد: سیستم های دور مانند LEDA 2046648 به دورتر از زمین حرکت می کنند.

تصویری که با تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است که یک کهکشان مارپیچی را در مرکز پایین نشان می دهد که توسط کهکشان های دورتر (که به صورت حباب ظاهر می شوند) و ستاره های منفرد احاطه شده است.
بسیاری از حباب های مرئی اطراف LEDA 2046648 نیز کهکشان هستند، اگرچه چندین ستاره را می توان با الگوهای پراش پراش آنها تشخیص داد. برخی از اجرام در تصویر ممکن است به 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ قدمت داشته باشند. البته، تصویری از هر چیزی که یک میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد به این معنی است که ما در حال مشاهده نور کهکشان از یک میلیارد سال پیش هستیم. بنابراین ستاره شناسان مشتاق مطالعه کهکشان های اولیه مانند این (و حتی کهکشان های قدیمی تر) هستند تا به روشن شدن انواع ستارگانی که از انفجار بزرگ متراکم شده اند کمک کنند – و اینکه چگونه سیاهچاله های بسیار پرجرم در مراکز اکثر کهکشان ها قرار گرفته اند.

اشتراک گذاری