امروز:31 فروردین 1403

ناسا به زودی با کاوشگر Mars InSight خداحافظی خواهد کرد

کاوشگر Mars InSight ناسا به زودی دیگر نمی تواند داده ها و تصاویری را که دانشمندان می توانند برای درک بهتر سیاره سرخ تجزیه و تحلیل کنند، ارسال کند. مدتی است که به تدریج برق خود را از دست داده است زیرا گرد و غبار همچنان روی صفحات خورشیدی آن انباشته می شود. آسمان‌های تاریک‌تر که در چند ماه آینده پیش‌بینی می‌شود – همچنین به دلیل وجود گرد و غبار بیشتر در هوا – هیچ لطفی به آن نخواهد کرد. پنل‌های خورشیدی InSight می‌توانستند حدود 5000 وات ساعت انرژی در هر روز مریخی تولید کنند که برای روشن کردن یک اجاق برقی به مدت یک ساعت و 40 دقیقه کافی است. این روزها، آنها تنها می توانند تقریباً 500 وات ساعت انرژی در هر روز مریخی تولید کنند که برای روشن کردن یک اجاق برقی حداکثر برای 10 دقیقه کافی است.

آژانس فضایی معتقد است کاوشگر دیگر نمی تواند تا پایان تابستان لرزه سنج خود را حفظ کند و به فعالیت های علمی خود پایان می دهد. ابزارهای غیر لرزه نگار InSight هر چند وقت یکبار پس از ماه مه روشن می شوند، اما ناسا انتظار دارد که در ماه دسامبر کاملاً غیرفعال شود. تنها راه برای جلوگیری از این رویدادها این است که فرودگر با یک پدیده قوی پاکسازی گرد و غبار مانند شیطان گرد و غبار مواجه شود. حذف حتی 25 درصد از گرد و غبار از صفحات خورشیدی به فضاپیما اجازه می دهد تا به فعالیت های علمی خود ادامه دهد.
تبلیغات

فرودگر InSight در نوامبر 2018 به مریخ رسید و چند سال گذشته را صرف جمع‌آوری اطلاعات در مورد مریخ‌لرزه‌ها کرده است تا به ما در اندازه‌گیری عمق و ترکیب پوسته، گوشته و هسته سیاره کمک کند. این یک بازوی رباتیک دارد که برای استقرار لرزه‌سنج و کاوشگر حرارتی آن استفاده می‌شود، که زمانی نیز برای پاک کردن مقداری گرد و غبار از صفحه خورشیدی آن استفاده می‌شد. تیم زمینی InSight برای آخرین بار در اواخر این ماه، بازو را در “حالت بازنشستگی” خود قرار خواهد داد.

لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا، گفت:

"InSight درک ما از فضای داخلی سیارات سنگی را تغییر داده و زمینه را برای ماموریت‌های آینده فراهم کرده است. ما می‌توانیم آنچه را که در مورد ساختار درونی مریخ آموخته‌ایم در زمین، ماه، زهره و حتی سیارات سنگی در سایر منظومه‌های شمسی اعمال کنیم. "
اشتراک گذاری