امروز:6 اردیبهشت 1403

پس از 85 سال جستجوی دانشمندان، ذره بدون جرم کشف شد

به تازگی ذره ی بدون جرمی کشف شده که به مدت 85 سال دانشمندان را به دنبال خود کشانده بود. به گزارش آریامونز، به نقل از سایت iflscience ،این دستاورد میتواند راه را برای ساخت دستگاه های الکترونیکی سریعتر و بسیار کارآمد تر هموار کند و همچنین میتوان انواع جدیدی از محاسبات کوانتومی را به واسطه آن انجام داد. در ادامه با آریامونز…

تیم بین المللی به رهبری دانشگاه پرینستون موفق به کشف ” فرمیون های وایل ” شدند که نظریه آن 85 سال پیش داده شده بود. با توجه به این نظریه محققان پس از نخستین مشاهده “فرمیون های وایل” به این اعتقاد رسیدند که اگر در دستگاه های الکترونیکی نسل بعد اعمال شوند، میتوان جریان کارآمد و آزاد برق را در دستگاه های الکترونیکی داشت و از این رو قدرت بیشتری را به رایانه های آینده انتقال داد.

این نظریه که توسط هرمان وایل ریاضی دان و فیزیکدان آلمانی در سال 1929 مطرح شده بود به این دلیل که این ذره به عنوان اجزای سازنده احتمالی سایر ذرات ریز اتمی محسوب میشد سالیان طولانی مورد توجه و بررسی دانشمندان بود.

فرمیون های وایل برخلاف الکترون ها بدون جرم بوده و دارای تحرک بالایی میباشند. کشف این ذره با سایر اکتشافات ذرات تفاوت فاحشی دارد، زیرا این ذره میتواند تکثیر شده و به صورت بالقوه اعمال شود. فرمیون های وایل از درون یک بلور فلزی مصنوعی موسوم به ” آرسنیک تانتالوم ” کشف شد، که محققان پرینستون کشف آن را با همکاری “مرکز ماده کوانتوم ” در پکن و دانشگاه ملی تایوان انجام داده بودند.