امروز:10 اردیبهشت 1403

10 سال زندان برای عدم رعایت کپی رایت اینترنتی

اخیرا دولت انگلستان پیش نویس قانونی را برای ارجاع به پارلمان این کشور آماده کرده که در آن از 2 تا 10 سال زندان برای ناقضان کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی در اینترنت، در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب نهایی در انگلستان و ایرلند شمالی و تمامی مستعمرات بریتانیا اجرایی میشود. با آریامونز همراه باشید…

طراحی این قانون و تعیین مجازاتهای آن که از 2 تا 10 سال پیشبینی شده به طور مشترک توسط وزارت تجارت، خلاقیت و مهارت‌ها و همین‌طور اداره حقوق مالکیت معنوی صورت گرفته و بر اساس آن نقض کپی رایت تولیدکنندگان انواع محتوای آنلاین و تخلفات مشابه با آن مجازات زندان را به همراه دارد. در قانون جدید نقض کپی رایت  به صورت آنلاین و آفلاین تخلفی یکسان است و پلیس انگلیس هم از سخت گیری در قانون جدید استقبال کرده است.

قانون فعلی کپی رایت در سال 1988 در انگلستان تصویب شده که طی آن حداکثر مجازات زندان در صورت نقض حقوق مالکیت معنوی برابر با دو سال زندان است.

البته این کشور پیشینه تاریخی زیادی از تصویب همچین قوانینی دارذ و زیر ساختهای فرهنگی زیادی طی ده های گذشته انجام داده است و همچنین ارزش این حقوق برای اقتصاد بریتانیا بالغ بر ۷ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

اما به عقیده برخی کارشناسان داخلی اجرای همچین قانونی در کشور ما با توجه به مصرف گرایی که وجود دارد نبودن زمینه فرهنگی مناسب در این رابطه حتی در دهه های آینده نیز قابل اجرا نمی باشد،