امروز:7 اردیبهشت 1403

سرعت یو اس بی 3.1 در تست در اندازه ی تاندربولت 1.0 بوده است

یو اس بی یکی از درگاه ها و فیش های بسیار متداول در بسیاری از وسایل ارتباطی است. چند سالی اس که یو اس بی 3 وارد بازار شده است. اما اینک گروه گسترش دهنده ی یو اس بی قصد دارد که ورژن 3.1 را وارد بازار کند. اطلاعات موجود حاکی از آن است که یو اس بی 3.1 در دست تست می باشد. البته باید بگوییم که درگاه یو اس بی تنها نیست و رقبایی قدرتمندی مانند تاندربولت نیز دارد. با آریامونز همراه باشید.

یو اس بی چند سالی است که رنگ ابی خود را به رخ رقبا می کشد و در اکثر وسایل جدید رنگ ابی یو اس بی 3 به چشم می خورد. اما گروه گسترش دهنده ی این یو اس بی در جدیدترین اخبار در حال گسترش ان می باشد. نسل جدید یو اس بی که قرار است به بازار بیاید به نام ورژن 3.1 شناخته می شود که از تایپ C می باشد. type-C استانداردی است که کوچکتر از یو اس بی های امروزی است. یو اس بی 3.1 به نظر می رسد که با توجه به کوچکتر شدن دستگاه ها و لپ تاپ ها نیاز به کوچک شدن آن احساس شده است. حتما می گویید یو اس بی ها امروزی نیز کوچک هستند اما باید توجه کنید که هر چه لپ تاپ های کوچک تر شوند درگاه یو اس بی امروزی از باریکتر شدن ان جلوگیری می کنند و گروه یو اس بی این موضوع را فهمیده است.

از ویژگی های یو اس بی 3.1 دو طرفه بودن ان است. مانند انچه در درگاه و کابل لایتینگ اپل قابل مشاهده است و دیگر نیاز نیست شما جهت یو اس بی 3.1 را تشخیص دهید. این موضوع به راحتی کاربر کمک می کند.

درگاه یو اس بی 3.1 توانی برابر با 100 وات را می تواند منتقل کند که این بهبود برای لپ تاپ های اینده بسیار عالی خواهد بود و انها دیگر نیاز به استفاده از درگاه شارژر نخواهند داشت.

رقیب یو اس بی که در بازار خود نشان می دهد تاندربولت است. تاندر بولت سرعتی برابر با 10 Gbit/s دارد. یو اس بی هم برای این که از تاندربولت عقب نماند سرعتی برابر با 10 Gbit/s را برای یو اس بی 3.1 خود به ارمغان اورده است.

در تست سرعت انجام گرفته از این یو اس بی در شرایط ایده آل سرعت انتقال فایل حجیم 700 Mbp/s ثبت شده است که این سرعت 70 برابر سرعت یو اس بی 3 می باشد.

نتیجه این تست نشان می‌دهد که در بهترین شرایط -و به خصوص در نقل و انتقال فایل‌های حجیم- یو اس بی جدید حداکثر تا 70 برابر سریع‌تر از ورژن 3.0 عمل می‌کند. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن در این تست 700 Mbp/s ثبت شده که بالاتر از میزان موردنیاز برای استفاده از حداکثر سرعت اس‌اس‌دی ‌های مبتنی بر یو اس بی است.

درست است که که usb 3.1 بسیار بهتر شده است و توانسته است تاندربولت ورژن 1 را کنار خود ببیند اما هنوز به استاندارد تاندربولا 2 نرسیده است. تاندربولت 2 اینتل سرعتی در حدود 20 Gbit/s در جا به جایی دیتا را عرضه می کند.همچنان باید منتظر تاندربولت 3 نیز باشیم که سرعتی برابر 40 Gbit/s را برای کاربران به ارمغان می آورید.