امروز:31 فروردین 1403

FDA می گوید تقویت کننده های به روز شده COVID-19 Omicron نیازی به آزمایشات بالینی جدید ندارند

یکی از مقامات سازمان غذا و دارو آمریکا گفت که سازندگان واکسن کووید-19 برای دریافت تاییدیه واکسن های تقویت کننده که در حال به روز رسانی برای انواع جدیدتر Omicron هستند، نیازی به انجام آزمایشات بالینی جدید نخواهند داشت. دکتر پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک FDA، به رویترز گفت که این آژانس از داده‌های آزمایش‌ها برای واکسن‌هایی که BA.1 را هدف قرار می‌دهند – نوع Omicron که زمستان گذشته باعث افزایش شدید عفونت‌ها شد – و همچنین تولید استفاده خواهد کرد. داده ها برای ارزیابی واکسن ها همچنین ممکن است از داده های ایمنی و داده های بالینی از مطالعات حیوانی استفاده شود.

این هفته، FDA از تولیدکنندگان واکسن خواست تا علاوه بر سویه اصلی ویروس، واکسن های تقویت کننده را برای هدف قرار دادن انواع Omicron BA.4 و BA.5 تغییر دهند. آژانس امیدوار است تقویت کننده های به روز شده تا پاییز آماده شوند. مارکس گفت: “با رفتن به پاییز امسال که این تکامل را به BA.4/5 دیدیم، جایی که می‌توانیم تکامل بیشتر را ببینیم، واقعاً حیاتی خواهد بود، تا تلاش کنیم تا جایی که می‌توانیم مردم را تقویت کنیم.”

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گوید BA.1 دیگر در ایالات متحده منتشر نمی‌شود، اما BA.4 و BA.5 اکنون بیش از 52 درصد از عفونت‌های COVID-19 در این کشور را تشکیل می‌دهند. در مجموع، آنها فقط 0.5 درصد موارد در ایالات متحده را در پایان آوریل تشکیل می دادند.

فایزر و مدرنا این هفته داده‌های کارآزمایی بالینی را منتشر کردند که نشان می‌دهد نسخه‌هایی از عکس‌هایشان که BA.1 را هدف قرار می‌دهند، نسبت به واکسن‌های اولیه کووید-19 پاسخ ایمنی قوی‌تری ارائه می‌دهند. آن تقویت کننده ها در برابر BA.4 و BA.5 به خوبی عمل نکردند. با این حال، داده ها نشان داد که پاسخ ایمنی هنوز قوی است.