امروز:31 فروردین 1403

محققان آزمایش خونی را توسعه دادند که می تواند به طور قابل اعتماد بیماری آلزایمر را تشخیص دهد

هنگامی که پزشکان نیاز به تایید تشخیص آلزایمر دارند، اغلب به ترکیبی از تصویربرداری مغز و تجزیه و تحلیل سلولی روی می آورند. هر دو نقاط ضعف خود را دارند. مورد دوم شامل یک سوراخ کمری است، یک روش تهاجمی و دردناک که بیشتر به عنوان ضربه ستون فقرات شناخته می شود. پزشک برای استخراج نمونه ای از مایع مغزی نخاعی بیمار، سوزنی را در قسمت پایین کمر وارد می کند. سپس یک تکنسین آزمایشگاه نمونه را برای علائم از دست دادن پیشرونده سلول های عصبی و تجمع بیش از حد آمیلوئید و پروتئین تاو آزمایش می کند. اسکن‌های MRI کمتر تهاجمی هستند، اما اغلب گران هستند و در دسترس بودن مشکل است. هر جامعه ای به این فناوری دسترسی ندارد.

بهترین ابزار بعدی برای تشخیص بیماری آلزایمر آزمایش خون است. در حالی که برخی می‌توانند تعداد غیرطبیعی پروتئین تاو را تشخیص دهند، اما در تشخیص علائم آشکار تخریب عصبی مؤثر نیستند. اما این می تواند به زودی تغییر کند. این هفته، در مجله Brain، یک تیم چند ملیتی متشکل از محققان سوئد، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده، آزمایش خون جدید مبتنی بر آنتی‌بادی را که اخیراً توسعه داده‌اند، تشریح کردند. آزمایش جدید می‌تواند پروتئین‌های تاو مشتق شده از مغز را که مخصوص بیماری آلزایمر هستند، شناسایی کند. پس از مطالعه 600 بیمار، تیم دریافتند که آزمایش آنها می تواند به طور قابل اعتمادی این بیماری را از سایر بیماری های عصبی متمایز کند.

دکتر توماس کاریکاری، استاد روانپزشکی در دانشگاه پیتسبورگ و یکی از نویسندگان همکار این مطالعه، به گاردین گفت که امیدوار است این پیشرفت بتواند به سایر محققان کمک کند تا آزمایشات بالینی بهتری برای درمان آلزایمر طراحی کنند. او گفت: «آزمایش خون ارزان‌تر، ایمن‌تر و آسان‌تر برای انجام است و می‌تواند اعتماد بالینی را در تشخیص آلزایمر و انتخاب شرکت‌کنندگان برای کارآزمایی بالینی و نظارت بر بیماری بهبود بخشد.» قبل از اینکه آزمایش به بیمارستان محلی شما راه پیدا کند، کارهای بیشتری باید انجام شود. برای شروع، تیم باید تأیید کند که برای طیف وسیعی از بیماران، از جمله کسانی که از پیشینه‌های قومی مختلف هستند، کار می‌کند.

اشتراک گذاری