امروز:10 اردیبهشت 1403

چند روز بعد از عمل بینی گچ برداشته می شود؟

چکیده : عمل بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی به‌ شمار می‌آید و در کشور ما انجام آن بین سنین مختلف به‌خصوص جوان‌ها بسیار رایج است. بیشترین دلیل استفاده از این عمل اصلاح فرم بینی، کوچک‌کردن اندازه آن و به‌ طور کلی داشتن چهره‌ای بهتر است.

عمل بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی به‌ شمار می‌آید و در کشور ما انجام آن بین سنین مختلف به‌خصوص جوان‌ها بسیار رایج است. بیشترین دلیل استفاده از این عمل اصلاح فرم بینی، کوچک‌کردن اندازه آن و به‌ طور کلی داشتن چهره‌ای بهتر است.

البته برخی افراد به‌ دلیل انحراف، پولیپ یا سایر مشکلات نیز احتمالا نیاز به جراحی بینی داشته باشند. معمولا برای انجام کارهای زیبایی، پزشک با توجه به میزان یا نوع مشکل می‌تواند جراحی باز یا بسته انجام دهد.

همچنین پس از عمل لازم است با استفاده از گچ روی بینی را بپوشاند. اما سوال اینجاست که اهمیت استفاده از گچ چیست؟ چه زمانی می‌توان آن را برداشت؟ اگر نسبت به دوره نقاهت پس از جراحی اطلاعات خاصی ندارید تا انتهای متن با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از گچ بعد از عمل بینی 

گچ بینی که به آن اسپلینت یا آتل نیز می‌گویند در واقع از سیلیکون یا پلاستیک ساخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که پس از عمل باید از آن استفاده کرد.

این سیلیکون را در اندازه و ابعاد بینی تولید می‌کنند تا بتواند پس از انجام عمل فرم آن را ثابت نگه دارد. استفاده از این گچ توسط جراح کار سختی نیست؛ اما بسیار کاربردی و در واقع ضروری خواهد بود.

به‌ طور کلی می‌توان گفت دوران نقاهت زمانی است که استخوان بینی و غضروف بهبود می‌یابند و عدم استفاده از گچ می‌تواند باعث جابه‌جایی آن‌ها شود که در این شرایط تمام هزینه‌های پرداخت‌شده و زحمت پزشک بر باد می‌رود.

دلایل استفاده از گچ بعد از عمل بینی 

پزشک جراحی پلاستیک با توجه به نوع عمل باید از گچ داخلی یا خارجی برای بیمار استفاده کند. گچ داخلی معمولا مناسب جراحی‌هایی است که در آن انحراف تیغه بینی عمل می‌شود.

در مقابل گچ بیرونی مانند محافظ عمل خواهد کرد و از بروز آسیب در بینی جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه باعث ثابت‌ ماندن غضروف و استخوان‌ها نیز می‌شود و ازاین‌رو استفاده از آن اهمیت بسیاری دارد. به‌ طور کلی از دلایل استفاده از گچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگه داشتن تیغه بینی 
  • کاهش ورم پس از عمل بینی 
  • محافظت از بینی در برابر آسیب‌دیدگی و بروز ضربه
  • عدم تغییر فرم بینی 
  • محکم نگه داشتن بینی برای ترمیم فرم استخوان به‌ بهترین شکل 

رسیدن به این موارد زمانی امکان‌پذیر است از گچ به‌خوبی مراقبت شود. عدم اهمیت به مراقبت‌های بعد از عمل بینی و آتلی که روی آن قرار می‌گیرد، باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد شد و نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زمان برداشتن گچ بعد از عمل بینی 

با توجه به اینکه بسیاری از بیماران نسبت به دوره نقاهت خود حساس هستند معمولا پیش از عمل سوالات مختلفی در رابطه به موضوعات گوناگون می‌پرسند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زمان برداشتن گچ بینی است.

در واقع باید گفت زمان دقیق انجام این کار با در نظر گرفتن روند بهبود بیمار مشخص می‌شود. پزشک جراح پس از معاینه و اطمینان از ثابت ماندن نسبی غضروف و استخوان بینی، برای برداشتن آتل تصمیم می‌گیرد.

اما به طور معمول و طبق تجربه‌ای که پزشکان در این زمینه دارند باید گفت بیشتر بیماران پس از یک هفته به بهبود نسبی دست می‌یابند. ازاین‌رو می‌توان گفت بهترین زمان برای برداشتن گچ یک هفته پس از جراحی البته طبق نظر پزشک است.

آیا برداشتن گچ بینی درد دارد؟ 

نگرانی‌های پیش و بعد از عمل بینی توسط بسیاری از بیماران دیده می‌شود. همچنین برخی افراد علاوه‌بر توجه به زمان برداشت آتل نسبت به برداشتن گچ نگران هستند و در واقع با این سوال مواجه می‌شوند که آیا این کار با درد همراه است؟ 

اگر بخواهیم طبق تجربه سایر مراجعه کنندگان به این سوال پاسخ دهیم باید گفت که برداشتن آتل درد خاصی به همراه ندارد تنها برخی افراد نسبت به کشیدگی پوست خود کمی احساس ناراحتی می‌کنند.

یکی از کارهایی که می‌توانید پیش از برداشت آتل انجام دهید استحمام است. این کار در دوره بهبود کاملا ممنوع بوده؛ اما زمانی که برای برداشتن گچ اقدام می‌کنید اگر آتل را با خیس کردن شل کنید احتمالا خیلی راحت‌تر جدا ‌شود.

نکات مهم قبل از برداشتن گچ بینی 

با توجه به‌ دلایل استفاده از گچ باید به نکاتی که در نگهداری آن وجود دارد نیز توجه کنید. عدم توجه به این موارد می‌تواند روی فرم و نتایج بعد از عمل بینی تاثیر منفی بگذارد. پس آشنایی با آن‌ها برای هر فردی که قصد جراحی بینی دارد لازم است. این موارد به شرح زیر هستند.

عدم برداشتن گچ بینی 

بینی برخی افراد بلافاصله پس از جراحی ورم زیادی دارد که پس از گذشت مدت کوتاهی کم می‌شود. این موضوع می‌تواند شل شدن گچ را به‌همراه داشته باشد که قطعا آزاردهنده است.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد عدم برداشتن گچ به‌صورت خودجوش است. چرا که آتل وظیفه مراقبت از بینی را نیز برعهده دارد و برداشتن آن ممکن است آسیب‌هایی برای بینی شما به‌ همراه داشته باشد. پس وجود آن حداقل تا ۷ روز تحت هر شرایطی ضروری خواهد بود.

به گچ بینی ضربه نزنید 

گچی که روی بینی افراد قرار می‌گیرد ساختاری متفاوت از گچ‌های مورد استفاده برای شکستگی دارد. یعنی از آن استحکام برخوردار نیست و زمانی که آتل روی بینی شما قرار گرفته باید از بروز ضربه و آسیب به آن جلوگیری کنید. چراکه ممکن است نتواند جلوی این ضربات را بگیرد.

گچ بینی را خیس نکنید

یکی از مهم‌ترین نکات پس از انجام عمل بینی عدم خیس کردن گچ آن است. حتی اگر به ‌هر دلیلی مجبور به استحمام شدید باید این کار به‌ صورتی انجام شود که آب هیچ برخوردی با صورت نداشته باشد.

به‌ طور کلی خیس شدن آتل شل‌شدگی آن را به‌ همراه دارد که در این شرایط نه‌تنها جلوی آسیب‌ها را نمی‌گیرد؛ بلکه ممکن است باعث ایجاد آسیب نیز شود. پس فراموش نکنید که استحمام تا ۷ روز ممنوع است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی بینی می‌توانید به آدرس https://doctoreto.com/blog/nose-surgery/‌ مراجعه کنید.

جمع‌بندی

عمل بینی یکی از پرطرف‌دارترین جراحی‌هایی است که معمولا برای رفع نواقص و زیبایی آن انجام شود. برای مراقبت از بینی پس از این جراحی معمولا از گچ استفاده می‌کنند که وظیفه محافظت و تثبیت فرم آن را دارد. همچنین باید گفت بهترین زمان برداشتن آتل معمولا یک هفته بعد از جراحی است.

اشتراک گذاری