امروز:8 اردیبهشت 1403

سم بنکمن-فرید به چه اتهاماتی از سوی دولت امریکا متهم شده است؟

شامگاه دوشنبه، مقامات باهامیا، بنیانگذار و مدیر عامل سابق FTX، سام بنکمن-فرید را به درخواست دولت ایالات متحده دستگیر کردند. صبح روز بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، وزارت دادگستری (DOJ) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در «اقدامات موازی» اتهامات مدنی و کیفری رسمی علیه بانکمن-فرید ارائه کردند. در یک‌باره می‌توان آن را زیاد کرد، بنابراین Engadget در زیر اتهامات فعلی علیه SBF را توسط آژانس، با برخی زمینه‌های اضافی ارائه کرده است.

این کیفرخواست‌ها احتمالاً فقط شروع مشکلات بانکمن-فرید است. علاوه بر اتهاماتی که روز سه شنبه اعلام کرد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار گفت که در حال بررسی بانکمن-فرید برای سایر تخلفات اوراق بهادار است. این آژانس همچنین اعلام کرد که به طور فعال اقدامات سایر مدیران و کارمندان FTX را بررسی می کند. از آنجایی که هزینه های بیشتری از بین می رود، Engadget به به روز رسانی این مقاله ادامه می دهد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار


کمیسیون بورس و اوراق بهادار SBF را به کلاهبرداری بیش از 1.9 میلیارد دلار از سرمایه گذاران و مشتریان FTX متهم کرد. از اوایل ماه مه 2019 تا همین اواخر در نوامبر گذشته، “بانکمن-فرید در حال سازماندهی یک کلاهبرداری عظیم و چند ساله بود که میلیاردها دلار از سرمایه مشتریان پلتفرم معاملاتی را برای منافع شخصی خود و برای کمک به رشد امپراتوری ارزهای دیجیتال خود هدایت می کرد. “SEC گفت.

در تمام این مدت، Bankman-Fried خود را به عنوان یک رهبر تجاری مسئول در حال ایجاد یک پلت فرم معاملاتی امن با “اقدامات پیچیده و خودکار برای محافظت از دارایی های مشتری” به تصویر می کشد. در حقیقت، SEC می‌گوید: «Bankman-Fried یک کلاهبرداری را برای پنهان کردن انحراف وجوه مشتری به صندوق سرمایه‌گذاری رمزارز خصوصی خود، Alameda Research ترتیب داد.»


Bankman-Fried به سرمایه گذاران و مشتریان گفت که شرکت خواهر FTX تنها یک پلتفرم دیگر در صرافی است که هیچ امتیاز خاصی برای صحبت در مورد آن وجود ندارد. به گفته کمیسیون SEC، “این اظهارات نادرست و گمراه کننده بود.” Alameda به یک “خط اعتبار تقریبا نامحدود” دسترسی داشت که ناآگاهانه توسط مشتریان FTX تامین می شد. در ماه مه 2022، زمانی که وام دهندگان آلامدا از شرکت خواستند وام های میلیارد دلاری را بازپرداخت کند، ظاهراً بانکمن-فرید به FTX دستور داد تا پول بیشتری را به صندوق تامینی منتقل کند.

SEC به دنبال این است که Bankman-Friend را از معامله اوراق بهادار در آینده منع کند. آژانس همچنین می‌خواهد دستاوردهای غیرقانونی او را تصاحب کند و او را از فعالیت به عنوان افسر یا مدیر در یک شرکت دیگر منع کند.

جان ری سوم، مدیر عامل فعلی FTX روز سه شنبه در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان شهادت داد – SBF گفته بود که قبل از دستگیری در جلسه استماع شرکت خواهد کرد. ری در مورد برخی از اتهامات که توسط SEC توضیح داده شده بود صحبت کرد. او به هیئت گفت: «این واقعاً اختلاس قدیمی است. ما 8 میلیارد دلار ضرر کرده ایم. من به یک تکه کاغذ در این سازمان اعتماد ندارم.»

وزارت دادگستری


علاوه بر اتهامات مدنی، بانکمن-فرید با یک کیفرخواست جنایی از سوی وزارت دادگستری مواجه است. روز سه‌شنبه، دادستان‌های ناحیه جنوبی نیویورک هشت اتهام را علیه مدیر اجرایی سابق، از جمله چندین فقره کلاهبرداری با سیم، مطرح کردند. وزارت دادگستری مدعی است که SBF با سایر افراد برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران با به اشتراک گذاشتن اطلاعات گمراه کننده در مورد وضعیت مالی FTX و Alameda توطئه کرده است. دادستان ها همچنین او را به تلاش برای ارتکاب کلاهبرداری از کالاها و اوراق بهادار متهم کردند. علاوه بر این، بانکمن-فرید با اهدای بیش از حد مجاز قانونی و به نام افراد دیگر، قوانین انتخابات فدرال را زیر پا گذاشت.


SBF در مصاحبه اخیر با روزنامه نگار تیفانی فونگ در مورد کمک های سیاسی خود صحبت کرد. او گفت: “من به هر دو طرف کمک کردم. تقریباً به همان میزان به هر دو طرف کمک کردم.” تمام کمک‌های جمهوری‌خواهان من تاریک بود. دلیل آن دلایل نظارتی نبود، به این دلیل است که اگر شما به جمهوری‌خواهان کمک مالی کنید، خبرنگاران عصبانی می‌شوند.»

شایان ذکر است که اتهامات جنایی علیه بانکمن-فرید چقدر جدی است. برای زمینه، یک قاضی فدرال اخیرا الیزابت هولمز، بنیانگذار و مدیر عامل سابق Theranos را به دلیل کلاهبرداری از سرمایه گذاران و بیماران شرکت به 11 سال زندان محکوم کرد. در همین حال، رامش «سانی» بالوانی، مدیر عامل سابق این استارت آپ به دلیل نقشش در این طرح به نزدیک به 13 سال زندان محکوم شد. سام بنکمن-فرید متهم به کلاهبرداری از سرمایه گذاران تقریباً 2 میلیارد دلاری یا تقریباً دو برابر چیزی است که سرمایه گذاران به ترانوس از دست داده اند.

کمیسیون معاملات آتی کالا


کمیسیون معاملات آتی کالا، با تکمیل اتهامات فعلی علیه بانکمن-فرید، مدیر اجرایی سابق را متهم کرد که از Alameda Research برای جمع کردن “مخفیانه” وجوه مشتریان استفاده می کند. “به دستور Bankman-Fried، مدیران FTX ویژگی هایی را در کد اصلی FTX ایجاد کردند که به Alameda اجازه می داد تا اساساً نامحدود را حفظ کند.

d line of credit on FTX” رگولاتور ادعا می کند. این قانون می افزاید که Alameda مزایای “غیرمنصفانه” دیگری نیز دارد، از جمله معافیت از فرآیند مدیریت ریسک انحلال خودکار پلت فرم.


در اوایل ماه مه 2019، SBF و “حداقل یک” دیگر از مدیران Alameda به شرکت دستور دادند تا از سرمایه مشتریان FTX برای تجارت بر روی پلتفرم های رقیب و خرید دارایی های دیجیتال “پرخطر” استفاده کند. علاوه بر این، CFTC ادعا می‌کند که بانکمن-فرید و همکارانش «صدها میلیون دلار «وام‌های ضعیف» از آلامدا گرفتند، که سپس از آن برای خرید املاک و کمک‌های سیاسی استفاده کردند.

به دلیل اقدامات او، CFTC به دنبال ممنوعیت بانکمن-فرید از تجارت مشتقات و اعمال مجازات های مدنی علیه او است. همچنین می خواهد او را از ایفای نقش به عنوان کارگردان یا افسر در آینده منع کند.

اشتراک گذاری