امروز:1 اردیبهشت 1403

نسل بعدی وب یا Web3 راه حلی برای مشکل اوبر با هکرها است

اوبر، چه خوب و چه بد، جزء اصلی اقتصاد گیگ است، و مخل‌کننده‌ای است که زمانی موج‌های تکان‌دهنده‌ای را در سراسر فضای تحرک ایجاد می‌کرد. با این حال، در حال حاضر، اوبر را برای سواری می برند. طبق گزارش ها، این شرکت در حال رسیدگی به یک نقض گسترده امنیت سایبری است. به گفته غول سواری، مهاجم نتوانسته به داده های حساس کاربر دسترسی داشته باشد، یا حداقل، هیچ مدرکی وجود ندارد که خلاف آن را نشان دهد. این که آیا داده‌های حساس کاربر در معرض دید قرار گرفته‌اند یا نه، این مورد به یک مشکل دائمی در برنامه‌های امروزی اشاره می‌کند. آیا می‌توانیم به قربانی کردن داده‌هایمان – و در نتیجه حریم خصوصی و امنیت – برای راحتی کار ادامه دهیم؟

سابقه اوبر برای نقض داده ها دقیقاً بی عیب نیست. فقط در ماه جولای، غول سواری اعتراف کرد که در سال 2016 به نقض گسترده ای که اطلاعات شخصی 57 میلیون مشتری را به بیرون درز کرد، خاتمه داد. از این نظر، زمان وقوع حادثه جدید نمی‌توانست بدتر باشد، و با توجه به اینکه چقدر طول می‌کشد تا آسیب‌های وارد شده در چنین نقض‌هایی مشخص شود، مقیاس کامل رویداد هنوز خود را نشان نداده است.

شاید برای شما مفید باشد: سئو در وب ۳ چگونه است؟

نقض داده‌های Uber چیز غیرعادی نیست – برنامه‌های Web2 در همه جا حضور دارند و به زندگی ما بیشتر می‌رسند و بسیاری از آنها، از فیس‌بوک گرفته تا DoorDash، نیز دچار نقض‌هایی شده‌اند. هرچه برنامه‌های Web2 در فضای مصرف‌کننده و فراتر از آن تکثیر شوند، در درازمدت بیشتر با چنین حوادثی مواجه می‌شویم.

موضوع به معماری برنامه های ساخته شده بر روی Web2 برمی گردد. آنها از طریق پشته های فناوری متمرکز خود، به طور طبیعی هانی پات هایی ایجاد می کنند که حاوی داده های حساس کاربران از جزئیات پرداخت تا رفتار مصرف کننده است. همانطور که کاربران داده های بیشتری را از طریق برنامه های مصرف کننده مختلف قیف می کنند، هکرها هانی پات های بیشتری برای پیگیری دارند.

تنها راه‌حل واقعی برای این مشکل رادیکال‌ترین راه‌حل است – برنامه‌های مصرف‌کننده باید Web3 را در آغوش بگیرند، ساختار داده‌ها و پرداخت‌های خود را بازسازی کنند تا امنیت و حریم خصوصی بیشتری به کاربران بدهند و از این عصر جدید اینترنت استقبال کنند.

Web3 Uber چگونه خواهد بود؟

Web3 لزوماً به معنای تغییر در رابط های برنامه ای نیست که با آن تعامل داریم. در واقع، می توان استدلال کرد که تداوم و شباهت کلید پذیرش است. یک Web3 Uber در ظاهر تقریباً یکسان است. این برنامه همان هدف و عملکرد کلی برنامه های سواری Web2 را دارد. با این حال، در زیر عرشه، جانور بسیار متفاوتی خواهد بود. تمام مزایای Web3 مانند حاکمیت غیرمتمرکز، حاکمیت داده ها و مدل های درآمدزایی فراگیر – سیستم هایی که درآمد را به صورت دموکراتیک توزیع می کنند – در زیر سطح مهندسی شده اند.

Web3 همه چیز در مورد مالکیت قابل تأیید است. این اولین باری است که افراد می توانند دارایی های دیجیتالی یا فیزیکی را به طور قابل تایید از طریق وب داشته باشند. این به مالکیت ارزش در قالب ارزهای دیجیتال مربوط می شود، اما در مورد Web3 ride-hailing، به حفظ مالکیت داده های شما و مالکیت برنامه ها، شبکه های زیربنایی و خود وسایل نقلیه نیز مربوط می شود.

از نظر عملی، Web3 Uber به کاربران این امکان را می دهد که میزان داده، به چه کسی و چه زمانی را کنترل کنند. Web3 Uber پایگاه های داده متمرکز را به نفع شبکه های همتا به همتا حذف می کند. هویت‌های خودمختار – شناسه‌های دیجیتال غیرمتمرکز که مالک و کنترل آن‌ها هستید – به افراد و ماشین‌ها به طور یکسان اجازه می‌دهد تا پاسپورت‌های دیجیتال غیرمتمرکز داشته باشند که برای عملکرد مناسب خود به یک مقام مرکزی وابسته نیستند.

رانندگان و مسافران می‌توانند خود را در برنامه Web3 ride-hailing با SSI خود به صورت کاملاً همتا به همتا تأیید کنند. آنها همچنین می‌توانند انتخاب کنند که چه داده‌هایی را می‌خواهند به اشتراک بگذارند یا بفروشند و به چه کسی، با اعمال مالکیت کامل بر اطلاعات شخصی و ردپای دیجیتالی خود.

حکمرانی غیرمتمرکز تغییری عظیم دیگر را ایجاد خواهد کرد. این بدان معناست که همه سهامداران، اعم از رانندگان، مسافران، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و سرمایه‌گذاران به طور یکسان، توانایی مالکیت، مدیریت مشترک و کسب درآمد مشترک در همه سطوح را خواهند داشت – از زیرساختی که برنامه غیرمتمرکز (DApp) را تامین می‌کند. پیچیدگی های خود DApp. این می تواند یک برنامه سواری برای کاربران باشد.

برای لحظه‌ای تصور کنید که هزینه‌های دریافت شده توسط اوبر توسط رانندگان و مسافران رای داده می‌شود، نه توسط اتاق هیئت مدیره در سیلیکون ولی. از راننده بعدی اوبر بپرسید که در مورد آن چه فکر می کند. کاربران به نوبه خود می توانند مواردی مانند افزایش قیمت در زمان فاجعه را در سطل زباله رای دهند. برای رانندگان در سرتاسر جهان، Web3 ride-hailing به معنای پرداخت منصفانه است بدون اینکه یک واسطه شرکتی شخص ثالث کاهش دهد.

Web3 همچنین نوع جدیدی از اقتصاد اشتراک‌گذاری را امکان‌پذیر می‌کند، اقتصادی که در آن هر کسی، در هر مکانی می‌تواند وسایل نقلیه‌ای را که توسط برنامه‌های سواری استفاده می‌شود یا هر نوع دیگر برنامه متمرکز بر وسیله نقلیه از طریق توکن‌های غیرقابل تعویض ماشین (NFT) در اختیار داشته باشد – توکن‌هایی که نشان دهنده مالکیت هستند.

اشتراک گذاری