امروز:11 اردیبهشت 1403

نکات مهم برای نگهداری گیربکس دو کلاچه | عمر گیربکس را افزایش دهید

گیربکس دو کلاچه؛ جعبه‌دنده‌ای قدرتمند اما بسیار حساس

بسیاری از خودروهای امروزی از گیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند. در این میان، گیربکس‌های خودکار دو کلاچه بسیار محبوب هستند و از آن‌ها در بسیاری از خودروهای موجود در داخل کشور استفاده می‌شود. جک اس 5 و فیدلیتی از جمله خودروهایی هستند که از گیربکس دو کلاچه در آن‌ها استفاده می‌شود. این گیربکس‌ها به مراتب به نگهداری بهتری نیاز دارند که در این مطلب با برخی از نکات مهم و کاربردی در این زمینه آشنا می‌شویم.

چرا گیربکس‌های دو کلاچه به مراقبت بیشتری نیاز دارند؟

گیربکس‌های دو کلاچه مکانیزم نسبتا متفاوتی نسبت به دیگر گیربکس‌های اتوماتیک دارند. در این خودروها از جعبه‌دنده‌ها از صفحات کلاچ زوج و فرد استفاده شده و این باعث شده است که تعویض دنده‌ها با سرعت بیشتر و همین‌طور نرم‌تری انجام شود. به همین دلیل، همیشه باید سعی در نگهداری صحیح از این گیربکس‌ها داشته باشید.

افزایش عمر گیربکس‌های دو کلاچه با رعایت چند نکته مهم

گیربکس‌های دو کلاچه از حساسیت بالاتری نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک معمولی برخوردار هستند و اگر به صورت اصولی از آن‌ها استفاده نکنید یا نتوانید مراقبت درستی از این جعبه‌دنده‌ها داشته باشید، خودروی شما با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد. در ادامه با برخی از راهکارهای افزایش طول عمر گیربکس‌های دو کلاچه آشنا می‌شویم.

به موقع روغن واسکازین گیربکس را تعویض کنید

گیربکس‌های دو کلاچه از دو نوع خشک و تر تشکیل شده است. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، در گیربکس‌های خشک خبری از روغن واسکازین نیست، در عین اینکه گیربکس‌های تر از روغن واسکازین مخصوص استفاده می‌کنند. روغن گیربکسی که باید در گیربکس‌های دو کلاچه تر استفاده شود، از نوع ATF DCT است.

روغن واسکازین در دسته‌بندی لوازم مصرفی خودرو قرار می‌گیرد که باید حتما به سلامت و تعویض به موقع آن توجه داشته باشید. بر خلاف روغن موتور، زمانی که عمر روغن واسکازین به پایان برسد، اصلا نمی‌سوزد و با کاهش سطح مواجه نمی‌شود. بلکه روغن بازدهی اولیه خود را به وضوح از دست می‌دهد و مشکلات مختلفی را برای خودروی شما ایجاد می‌کند.

یکی از نشانه‌های پایان عمر روغن واسکازین گیربکس‌های دو کلاچه، تقه زدن گیربکس ماشین است. چرا که روغن گیربکس دیگر توانایی روانکاری مناسب را ندارد و همین باعث می‌شود که اصطکاک میان چرخ‌دنده‌ها افزایش پیدا کند. روغن گیربکس باید هر 30 الی 50 هزار کیلومتر با توجه به کیفیت و میزان کارکرد آن تعویض شود.

از سلامت قطعه خنک کن گیربکس اطمینان داشته باشید

بسیاری از گیربکس‌های دو کلاچه دارای قطعه خنک کن هستند که این قطعه در صورت خرابی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای جعبه‌دنده خودروی شما ایجاد کند. توجه داشته باشید که این قطعه باید حتما در کیلومترهای مشخص از نظر سلامت بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

زمانی که خنک کن گیربکس مشکل داشته باشد، دمای جعبه‌دنده ماشین به شدت افزایش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود که استهلاک قطعات داخل گیربکس هم بیشتر شود. در نتیجه، در مدت زمان کوتاهی، با خرابی‌های متعدد از سمت گیربکس مواجه خواهید شد. شما می‌توانید برای اطمینان از سلامت این قطعه، به یکی از تعمیرگاه‌های مجاز در این زمینه مراجعه کنید. تعمیرکار یکی از بهترین مراکز در تهران است که برای انجام این‌گونه خدمات و همین‌طور تعمیر گیربکس دو کلاچه می‌توانید به سراغ آن بروید.

رانندگی اصولی جهت افزایش طول عمر گیربکس دو کلاچه

گیربکس‌های دو کلاچه با توجه به مکانیزم خاصی که دارند، حتما باید به صورت اصولی با آن‌ها رفتار شود. به عنوان مثال، برای افزایش طول عمر گیربکس‌های دو کلاچه، حتما باید برای تعویض موقعیت دنده از D به R و برعکس، خودرو در توقف کامل قرار داشته باشد.

همچنین گیربکس‌های دو کلاچه معمولا دارای دکمه‌ای هستند که باید برای تعویض موقعیت دنده، این اهرم و کلید را فشار دهید. حال اگر این کار را انجام ندهید، دنده جا نمی‌رود و ممکن است برای تغییر موقعیت آن متوسل به فشار و زور شوید. در نتیجه، گیربکس خودروی شما به شدت آسیب می‌بیند و نیاز به تعمیر اساسی پیدا می‌کند.

بالافاصله بعد از روشن کردن ماشین به گیربکس فشار وارد نکنید

چه گیربکس‌های دنده‌ای و چه گیربکس‌های اتوماتیک حتی نسخه‌های دو کلاچه، نیاز دارند که بعد از روشن شدن کمی در حالت درجا قرار داشته باشند که روغن بتواند به خوبی به تمام قطعات برسد. در غیر این صورت، گیربکس ماشین تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و ممکن است به اصطلاح کامل خرد کند.

در صورت خرابی گیربکس، به مجموعه تعمیرکار مراجعه کنید

گیربکس‌های دو کلاچه به دلیل حساسیت بیشتر، در صورت استفاده غیراصولی دچار خرابی می‌شوند. در صورت خرابی این جعبه‌دنده می‌توانید برای تعمیر آن به یکی از مراکز معتبر تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک مراجعه کنید. تعمیرکار به‌عنوان بهترین تعمیرگاه تهران در این زمینه می‌تواند انواع گیربکس‌های اتوماتیک مانند گیربکس‌های دو کلاچه هر خودرو و برندی به بهترین شکل ممکن تعمیر کند.

اشتراک گذاری